هر روز از ساعت ۹ تا ۵ بعد از ظهر

طراحی اتاق نشیمن مدرن ایرانی (ویژگی ها و امکانات)

طراحی اتاق نشیمن مدرن ایرانی (ویژگی ها و امکانات)

نوید بهروزی اسفند 16، 1400 ۶ دقیقه مطالعه

طراحی پذیرایی مدرن 

نقش مبلمان و فرش در دکوراسیون اتاق نشیمن ایرانی بیش از هر چیز دیگری پررنگ است. مبل کلاسیک و استیل جایگاهی ویژه در اتاق نشیمن ایرانی داشته است. اما تغییراتی که در سبک و سیاق و اندازۀ خانه‌ها به وجود آمده است، ما را ناچار به انتخاب‌های دیگر واداشته است. حجم زیادی که مبل کلاسیک اشغال می‌کند، آن را به عنوان گزینه‌ای مناسب برای خانه‌های کوچک نامناسب کرده است. از این رو، اتاق نشیمن و پذیرایی مدرن ایرانی بیشتر از گذشته رشد کرده است. طراحی اتاق نشیمن مدرن ایرانی را می‌توان با استفاده از المان‌هایی ساده انجام داد. تنها کافیست برخی از اصول ساده و مهم را در این روند رعایت کنیم.

بیشتر بخوانید : مبلمان استیل

اتاق نشیمن مدرن ایرانی؛ بازتابی از فرهنگ

برای طراحی اتاق نشیمن مدرن ایرانی می‌توان از ابزارهای زیادی استفاده کرد. فرهنگی که ایرانیان در زمینۀ طراحی داخلی دارند، از گذشته‌ها زبانزد بوده است. رنگ‌بندی‌ها، صنایع دستی، تابلو، فرش و گچ‌کاری تنها نمونه‌هایی از طیف وسیع المان‌های فرهنگی ایرانی است. در گذشته، میانگین ابعاد خانه‌ها بسیار بزرگ‌تر از چیزی است که امروزه شاهدش هستیم.
گسترش فرهنگ آپارتمان نشینی، ما را وارد فضاهای کوچک‌تر کرده است. به همین دلیل دست ما در انتخاب وسایل و تزئینات دکوراسیون کوتاه‌تر شده است. در این مقاله قرار است به ویژگی‌های یک اتاق نشیمن مدرن ایرانی بپردازیم. به عبارت ساده‌تر، به پاسخ این سؤال پی خواهیم برد که چگونه می‌توان از دکوراسیون ایرانی در طراحی مدرن استفاده کرد.

طراحی مدرن خانه ایرانی

دکوراسیون ایرانی در طراحی مدرن

سبک‌های معماری مختلف هر یک ویژگی‌ها و عناصر خاص خود را دارند. ویژگی‌هایی که در معماری داخلی و خارجی وجود دارند، هر کدام بازتابی از فرهنگ و تمدن هستند. به عنوان مثال، آینه کاری و گچ بری از گذشته‌ها در معماری سنتی ایران وجود داشته است. این المان‌ها همچنان در طراحی منازل ایرانی دیده می‌شوند. همچنین که تزئینات سالن پذیرایی نیز می‌تواند با در نظر گرفتن این المان‌ها انجام شود. با این اوصاف، احتمالاً شناخت برخی از المان‌هایی که در طراحی معماری ایرانی به کار گرفته می‌شوند، در این راستا کمک کننده خواهد بود.

گچ کاری

گچ بری و گچ کاری، نقوش برجسته‌ای هستند که برای ما ایرانیان آشناست. گچ بری به برجسته کردن و ایجاد نقوش و طرح‌هایی روی دیوار و سقف خانه گفته می‌شود. این تصور که گچ کاری همیشه توسط گچ انجام می‌شود چندان درست نیست. گچ کاری در طراحی معماری ایرانی به دو شکل انجام می‌شود. یکی با سنگ گچ که همراه با گچ بری به شکل دستی است. این شکل از گچ کاری دارای استحکام و مقاومت بالایی است. نوع دیگر تشکیل شده از مواد مصنوعی است که با قالب‌های آماده انجام می‌شود. گچ کاری در طراحی اتاق نشیمن ایرانی می‌تواند یکی از گزینه‌های خوب باشد. 

بیشتر بخوانید : صندلی رستورانی

آینه کاری

آینه کاری در معماری ایرانی سابقه‌ای دیرینه دارد. بسیاری از اماکن تاریخی و مذهبی ما با آینه کاری‌های ظریف تزیین شده‌اند. استفاده از آینه در طراحی داخلی اتاق نشیمن باعث ایجاد حال و هوایی متفاوت در محیط خانه می‌شود. نمونۀ سنتی آینه کاری همان چیزی است که در طراحی‌های سنتی و قدیمی ایران دیده می‌شود. در این نوع از آینه کاری، بیشتر از شیشه‌ها و آینه‌های رنگی و هندسی استفاده شده است.
آینه در طراحی داخلی خانه باعث دلبازی و افزایش روشنایی فضا می‌شود. آینه کاری مدرن بیشتر در قالب اشکال هندسی منتظم و مینیمال صورت می‌گیرد. سقف، دیوارها و مبلمان، قسمت‌هایی هستند که بیشتر توسط آینه کاری دکور می‌شوند. تفاوت دیگری که بین آینه کاری سنتی و مدرن وجود دارد، ابعاد آینه‌هاست. در طرح‌های سنتی از آینه‌های برش خورده در ابعاد کوچک استفاده می‌شود. اما دکوراسیون مدرن بیشتر متشکل از آینه‌هایی با ابعاد بزرگ است.

منبت کاری

منبت کاری به هنر برجسته سازی نقوش و طرح روی چوب گفته می‌شود. منبت در لغت به معنای محل رویش گیاه و نباتات است. طرح‌هایی که به شکل گل، گیاه یا حیوان روی چوب ایجاد می‌شوند، از دیرباز جایگاهی ویژه در هنر و معماری ایرانی داشته است. منبت کاری عمدتاً بر روی چوب‌هایی از جنس‌های شمشاد، گردو یا گلابی انجام می‌شود. در بعضی مواقع، منبت کاری می‌تواند روی اجسام دیگر از جمله فلزات نیز انجام شود.
منبت کاری همچنین روی دست سازه‌های زیادی صورت می‌گیرد. تابلو، ظروف، آینه و میز از وسایل تزیینی هستند که می‌توانند با منبت کاری آراسته شوند. استفاده از این وسایل تزیینی می‌تواند یکی از راه‌هایی باشد که در طراحی مدرن اتاق نشیمن ایرانی به کار گرفته می‌شوند. در طراحی مدرن اتاق نشیمن ایرانی، استفاده از تابلوهایی که با طرح‌های ساده‌ای از منبت کاری آراسته شده باشند می‌تواند بسیار جالب باشد.

پذیرایی مدرن ایرانی

رنگ بندی

قطعاً رنگ بندی یکی از المان‌های اصلی در طراحی هر سبک و سیاقی از معماری است. طراحی اتاق نشیمن ایرانی بدون در نظر گرفتن رنگ بندی مناسب با آن ممکن نخواهد بود. رنگ در هر فرهنگی، مشخص کنندۀ چیزهای زیادی است. رنگ‌های زیادی در فرهنگ و معماری ایرانی به کار گرفته می‌شوند.
زرشکی، قهوه‌ای، یشمی، قرمز و فیروزه‌ای از جملۀ این رنگ‌ها هستند. این رنگ‌ها علاوه بر معماری و طراحی داخلی، در لباس‌های اقوام ایرانی نیز دیده می‌شوند. رنگ‌های معماری ایرانی در بخش‌های مختلفی از دکوراسیون استفاده خواهند شد. فرش، پرده، دیوارها، سقف و لوازم تزیینی از جمله المان‌هایی هستند که می‌توانند رنگ‌های معماری ایرانی را به خود بگیرند.

پته دوزی

پته دوزی به سلسله نقوشی گفته می‌شود که بر روی پارچه‌های عریض و ضخیم پشمی طرح می‌بندند. این پارچه‌ها با نخ و ریشه‌های مخصوص رنگی و توسط دست دوخته می‌شوند. به کار بردن پته دوزی در طراحی کوسن، پارچه و رومیزی، راهکارهای خوبی برای استفاده از طرح‌های ایرانی در اتاق نشیمن مدرن هستند.
دوخت‌هایی که در پته دوزی به کار برده می‌شوند انواع مختلفی دارند. رودوزی، پتک دوزی و برگ دوزی از انواع پته دوزی هستند. حال، استفاده از رومبلی، رومیزی یا تابلوهایی که منقش به این نوع از دوخت و طرح باشند می‌توانند به خوبی حس و حال ایرانی را در طراحی اتاق نشیمن به وجود آورند. همچنین که کوسن‌ها و طرح پرده‌ها نیز می‌توانند با استفاده از این نقوش آراسته شوند.

میناکاری

میناکاری سابقه‌ای بیش از ۵ هزار سال در ایران دارد. این هنر امروزه بیشتر روی ظروف مسی انجام می‌شود. اما طرح‌های آن روی طلا، نقره و سفال نیز ایجاد می‌شوند. مینا در لغت به معنای آسمان آبی است. طرح‌هایی که در میناکاری روی ظروف مسی و نقره‌ای و طلایی نقش می‌بندند، تأثیر زیادی در ایجاد فضای ایرانی برای اتاق نشیمن دارد.
زیبایی که در ظروف و زیورآلات به واسطۀ میناکاری ایجاد می‌شود، ترکیبی از آتش و خاک است که آمیخته شده با نقاشی است. رنگ‌های مختلفی در طراحی میناکاری به کار گرفته می‌شوند. طلایی، مشکی، قهوه‌ای، فیروزه‌ای، ارغوانی، زرد، سبز، صورتی و لاجوردی از رایج‌ترین این رنگ‌ها هستند. لوازم تزیینی و ظروفی که منقش به میناکاری باشند، می‌توانند تأثیری چشمگیر در طراحی اتاق نشیمن ایرانی بگذارد.

خانه مدرن ایرانی

خاتم کاری

خاتم کاری، هنری ظریف است که سابقه‌ای کهن در فرهنگ و صنایع دستی ایران دارد. خاتم سازی هنری است که با بهره گیری از ذوق و سلیقه، نقوش هندسی را با استفاده از چوب و فلز و در ترکیب با یکدیگر ایجاد می‌کند. آنچه در خاتم کاری به دست می‌آید می‌تواند به عنوان سطح بسیاری از اشیاء خانه استفاده شود. منشأ خاتم کاری به شهر شیراز بازمی‌گردد.
اما نمونه‌های مختلفی از خاتم کاری را می‌توان در کشورهای بسیاری دید. خاتم به ترکیبی از چندضلعی‌های منتظم گفته می‌شود که با تعداد اضلاع مختلف و با استفاده از مواد گوناگون ایجاد می‌شوند. این هنر بسیار دقیق و پرکاربرد بوده و در طراحی اتاق نشیمن ایرانی نیز به کار می‌رود. قرار دادن جعبه‌ها و وسایل تزیینی خاتم کاری شده یکی از راه‌های طراحی اتاق نشیمن به سبک ایرانی است.

همچنین بسیاری دیگر از طرح‌های صنایع دستی اصیل ایرانی که می‌توانند در تزیین دکوراسیون اتاق نشیمن استفاده شوند. معرق کاری، قلم زنی و نقاشی مینیاتور را می‌توان نمونه‌های دیگر از این‌ها دانست. هر یک از آن‌ها به نوعی قابل استفاده در طراحی اتاق نشیمن ایرانی هستند. مسئلۀ اصلی اینجاست که بتوانیم به شکلی خلاقانه در طراحی سالن پذیرایی به کار ببریم. در ادامه چند نکته برای به کار بردن این طرح‌ها در سالن پذیرایی را خواهیم گفت.

راهنمای استفاده از طرح‌های ایرانی در سالن پذیرایی مدرن

نوع و رنگ فرش و مبلمان از موارد اصلی در طراحی دکوراسیون اتاق پذیرایی ایرانی هستند. ما ایرانیان بیشتر از مبلمان استیل و کلاسیک در سالن پذیرایی استفاده می‌کنیم. بنابراین لازم است که توجه زیاد به فضایی که در اختیار داریم داشته باشیم. مبلمان استیل و کلاسیک به خاطر حجم زیادی که دارند، فضای زیادی را اشغال می‌کنند. مبل در سالن پذیرایی، به تنهایی بازتابی از فرهنگ ایرانی است. اما این مسئله در مواجه با فضاهای کوچک و آپارتمان‌ها چگونه خواهد بود؟
زندگی در آپارتمان‌ها و خانه‌های کوچک، این الزام را پدید آورده است که از مبلمان‌های اسپرت و راحتی استفاده کنیم. اما با وجود این مبلمان‌ها نیز می‌توان از المان‌ها و طرح‌های ایرانی در سالن پذیرایی استفاده کرد. با رعایت برخی از اصول ساده و مهم می‌توان بدون مهارتی خاص، سالن پذیرایی را با طرح ایرانی دکور کرد. مهم‌ترین اقدام در این راستا، استفاده از رنگ‌های مناسب برای دیوارهاست. اگر رنگ مناسبی را برای دیوارها در نظر نگیرید، بقیۀ تلاش‌ها برای رسیدن به این مقصود بی نتیجه خواهند ماند.

زیبایی را به منزل خود بیاورید!

برای مشاوره در مورد محصولات ماندگار و دکوراسیون
آن در منزل خود، با ما تماس بگیرید

مشاوره و خرید از ماندگار

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید

خوشحال میشویم نظراتان را با ما به اشتراک بزارید