هر روز از ساعت ۹ تا ۵ بعد از ظهر

راهنمای خرید مبل کلاسیک – ویژگی های مبل کلاسیک چیست؟

راهنمای خرید مبل کلاسیک – ویژگی های مبل کلاسیک چیست؟

نوید بهروزی مرداد 13، 1401 ۶ دقیقه مطالعه

مبل کلاسیک

در اینجا قرار است دربارۀ مبل کلاسیک و انواع آن صحبت کنیم. خواهیم دید که این نوع از مبلمان چه تفاوتی با سایر آن ‌ها دارد. همچنین که این مقاله قرار است یک راهنمای خرید مبل کلاسیک باشد.

حتماً تاکنون بارها دربارۀ مبل کلاسیک شنیده‌ایم. اما تفاوت آن را با دیگر انواع مبل‌ها نمی‌دانیم. همچنین، مبل‌ استیل و راحتی نیز از انواع دیگر مبل‌ ها هستند که در این مقاله، کاری به آن‌ ها نداریم. در اینجا قرار است دربارۀ مبل کلاسیک و انواع آن صحبت کنیم. خواهیم دید که این نوع از مبلمان چه تفاوتی با سایر آن ‌ها دارد. همچنین که این مقاله قرار است یک راهنمای خرید مبلمان کلاسیک باشد. بنابراین به دقت آن را مطالعه کنید تا قدم به قدم، به انتخاب یک مبل کلاسیک مناسب نزدیک شوید. پیش از هر چیز، لازم است بدانیم که مبل کلاسیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مبل کلاسیک به چه نوع مبلی گفته می‌شود؟

در راهنمای خرید مبل کلاسیک، پیش از هر چیز باید بدانیم که مبل کلاسیک به چه نوع مبلی گفته می‌شود. مبل‌های کلاسیک یا نیمه‌استیل، به مبل‌ هایی گفته می‌شوند که شباهت زیادی به مبل ‌های استیل و حتی صندلی سلطنتی دارند. اما طراحی و ساخت آن‌ها به شکلی است که راحتی بیشتری در مقایسه با مبل‌های سلطنتی دارند.

مبلمان کلاسیک

برای درک بهتر مبل کلاسیک، شاید بهتر باشد ابتدا معنای خودِ واژه کلاسیک را متوجه شویم. کلاسیک، صفتی است که از ریشه لاتین کلاسیکوس نشات گرفته است. کلاسیکوس، جنبشی بود که در قرون ۱۷ تا ۱۹ میلادی در اروپا جریان داشت. این جنبش که مبتنی بر خلق آثار هنری و ادبی با الهام از هنر قرون باستان بود، راهی برای بازگشت به اصول و ارزش‌های زیبایی‌شناسی آن دوران پیدا کرد.
مفهوم کلاسیک که ابتدا در ادبیات و هنر به کار گرفته شد، رفته‌رفته در تمام پدیده‌های انسانی بسط یافت. در کل، یک اثر کلاسیک به اثری گفته می‌شود که خالق آن، ملزم به رعایت اصول و قواعدی است که از پیشینیان خود به ارث برده است. هرچند که ایجاد هماهنگی با زندگی روز نیز از ملزومات یک اثر کلاسیک است.
حال با توجه به این تعریف می‌توان درکی بهتر از مبل کلاسیک داشت. مبلی که پایبند به اصالت و سنت‌های قدیمی بوده و خود را با نیازهای زندگی امروز نیز هماهنگ کرده باشد. در واقع مبلمان کلاسیک را می‌توان اثری هنری دانست که می‌تواند تا سالیان سال ماندگار باشد. این نوع از مبل‌ها، علاوه بر داشتن طرح‌های قدیمی و اصیل، راحتی لازم برای زندگی مدرن را نیز دارند. آن را می‌توان برای همه دوران، زنده و مد روز دانست.
 

ویژگی‌های مبل کلاسیک چیست؟

یکی از بارزترین ویژگی‌های مبل کلاسیک، تلفیق زیبایی و راحتی در آن است. این مبل‌ها، علاوه بر اینکه دارای ظرافت‌های زیادی در طراحی هستند، راحتی مبل‌ مدرن را نیز دارند. در واقع، مبل کلاسیک را می‌توان میانگینی از مبل استیل و راحتی دانست. به این شکل که راحتی بخش نشیمن مبلمان مدرن در هماهنگی با ظرافت‌ها و زیبایی‌های مبلمان استیل درآمده است.

این نوع از مبلمان برای اغلب خانه‌های امروزی مناسب هستند. مبل کلاسیک به دلیل اندازۀ مناسب و زیبایی قابل توجهی که دارد، می‌تواند انتخاب خیلی‌ها برای آپارتمان، ویلا یا محل کار باشند. برای دریافت راهنمای خرید مبل کلاسیک، پیش از هر چیز لازم است که ویژگی‌های این مبل را بیش از این بشناسیم. چرا که توضیحات فوق به اندازۀ کافی دقیق نیستند. بنابراین، در ادامه می‌بینیم که مبل کلاسیک چه ویژگی‌های بارزی دارد و چگونه می‌توان آن را تشخیص داد.

ظرافت محصول

یکی از مهم ‌ترین اجزاء متمایز کنندۀ بین مبل کلاسیک و مبل‌ راحتی، مقولۀ ظرافت آن‌هاست. ظرافت به معنای هماهنگی بین اجزاء مختلف مبل است. فرم بدنه، رنگ، نوع پوشش و جنس پارچه‌ای که در آن استفاده شده است، همگی در تعادل و هماهنگی با یکدیگر هستند. باید توجه داشت که ظرافت، به معنای ضعیف یا شکننده بودن آن‌ها نیست.

چوب با کیفیت

یکی از ویژگی‌های مهم یک مبل کلاسیک، استفاده از چوب برای ساخت آن‌هاست. چوب از سالیان دور تاکنون، یکی از مواد اولیه برای ساخت محصولات نشیمن است. استفاده از چوب برای طراحی این مبل، بخشی از حس طبیعت و اصالت را به انسان منتقل می‌کند. آرامش و گرمایی که در چوب وجود دارد را به هیچ وجه نمی‌توان در دیگر مواد اولیه‌ای یافت که در تولید مبل استفاده می‌شوند.

منبت کاری و توجه به جزئیات

کنده‌ کاری روی چوب، یکی از دیگر ویژگی‌های مبل کلاسیک است. در طراحی یک مبل ، معمولاً از پشتی‌های بلند استفاده می‌ شود. این پشتی ‌ها که محلی برای تاج مبل هستند، به دقت تراشیده می ‌شوند. منبت کاری که روی این مبل ‌ها انجام می‌ شود، نمایی از مبل ‌های سلطنتی را به دست می‌ آورند. پایه ‌های این مبل‌ ها کنده ‌کاری شده و تشکچه‌ّ های آن‌ها نیز معمولاً از جنس پارچه‌های ضخیم همچون مخمل هستند.

مبل کلاسیک ساده

کیفیت مواد اولیه محصول و کیفیت ساخت

مبل کلاسیک کیفیت بالایی دارد. در واقع تا زمانی که یک مبل از مواد اولیۀمرغوب ساخته نشده باشد، نمی‌تواند عنوان کلاسیک را حمل کند. کیفیت و عمر بالا، از ویژگی‌های مبل کلاسیک است که باعث ماندگاری طولانی ‌مدت آن می‌ شود. از این رو، صرف هزینۀ بیشتر برای خرید مبلی با کیفیت بالاتر، مقرون به صرفه‌ تر از خرید مبلی با کیفیتی پایین و دوام کمتر می‌ باشد.

راهنمای خرید مبل کلاسیک

با توجه به آنچه تاکنون گفته شد، تا حدودی با ویژگی‌های مبل کلاسیک آشنا شدیم. حال لازم می‌دانیم به صورت دقیق تر، راهنمای خرید این مبل را ارائه دهیم. اولین قدم برای رسیدن به خرید درست، آشنایی با بخش‌های مختلفی است که باید به آن‌ها توجه داشته باشیم.

کلاف یا بدنه مبل کلاسیک

کلاف، بدنه یا چارچوب، بخش اصلی مبل را تشکیل می‌دهد. ممکن است در هنگام خرید، اصطلاحی همچون کلاف مبل را از فروشنده بشنوید. کلاف، در واقع چارچوب اصلی مبل است. معمولاً در ساخت کلاف مبل کلاسیک، از چوب‌های محکم همچون راش، گردو، بلوط یا نراد استفاده می‌ شود. در ساخت مبل کلاسیک از چوب طبیعی ماسیو با روکش‌های طبیعی استفاده می‌ شود. مبلی که جنس بدنه آن از ام‌ دی ‌اف یا مواد مشابه باشد، نمی‌تواند به عنوان یک مبل کلاسیک شناخته شود. زیرا همانطور که گفتیم، مبل کلاسیک دارای کیفیت بالایی است. در برخی از تولیدات، برای افزایش طول عمر از دو چوب به صورت متصل به هم استفاده می‌ کنند. در چنین حالتی، به این نوع کلاف، دوبل گفته می ‌شود. کلاف دوبل، مرغوب‌ترین نوع کلاف در مبل  است.

بررسی کلاف مبل، یکی از موارد مهم در راهنمای خرید مبل کلاسیک است. به این منظور، نکات زیر را در نظر داشته باشید:
•    ممکن است در برخی فروشگاه‌ ها، امکان بازدید از کلاف مبل داده نشود. اما اگر این امکان را دارید، حتماً کلاف را مورد بررسی قرار دهید. پیش از هر چیز مطمئن شوید که بدنه مبل دارای استحکام کافی است. جنس چوبی که در آن به کار رفته شده را بررسی کنید و از عدم وجود پوسیدگی و ترک در آن مطمئن شوید.
•    اگر امکان بازدید از کلاف مبل را ندارید، به صدای آن توجه کنید. روی مبل بنشینید و اندکی خود را جا به جا کنید. اگر صدای غژغژ در پایه‌ها و بدنه مبل شنیده می‌شود، می‌ توان عدم مرغوبیت کلاف آن را تشخیص داد. هرچند در مواردی ممکن است این اتفاق به دلیل عدم تراز بودن پایه‌ها نیز باشد. اشکال در نصب قطعات نیز می‌ تواند موجب ایجاد سر و صدا در بدنۀ مبل گردد.
•    برای تشخیص کیفیت کلاف مبل، بهتر است مبل را وارونه کنید و کفی آن را به دقت مشاهده نمایید. ببینید که آیا کلاف به کار رفته در آن دوبل است یا نه؟ کیفیت نقاط متصل‌کننده را مورد بررسی قرار دهید. همچنین بررسی کنید که تمام قطعات به کار رفته در ساخت مبل، از یک جنس باشند. در این صورت، استحکام و مقاومت مبل به صورت یکسان خواهد بود.
•    یکی از نقاط مهم برای بررسی، پایه‌ ها و نحوۀ اتصال آن‌ ها به بدنه است. پایه ‌ها را نگاه کنید و ببینید که جنسی یکسان با بدنه مبل دارند یا خیر. اگر پایه ‌ها و بدنه به صورت یک‌ تکه باشند، ممکن است باعث بروز مشکلاتی در آینده شوند. بنابراین بهتر است که امکان جدا کردن بخش ‌های مختلف وجود داشته باشد. بدین ترتیب، در صورت بروز خرابی امکان تعویض قطعه مورد نظر وجود خواهد داشت.
مبل کلاسیک مدرن

فوم یا اسفنج مبل کلاسیک

گام دوم در راهنمای خرید مبل کلاسیک، توجه به فوم استفاده شده در مبل است. در ساخت مبل  می‌توان از انواع مختلف فوم استفاده کرد. اگر بخواهیم به صورت کلی توضیح دهیم، بهترین نوع فوم آن است که پس از وارد شدن فشار، به سرعت به حالت اولیۀ خود بازگردد. همچنین فوم مبل  باید از دوام و استحکام خوبی برخوردار باشد. از خرید مبل‌هایی که دارای بالشتک‌ ها و پشتی ‌هایی نرم هستند خودداری کنید. چرا که این ویژگی در تضاد با ویژگی‌ های مبل خوب است. فوم مناسبی که در مبل  استفاده می‌شود، از جنس فوم سرد و از نوع ۳۰ یا ۳۵ کیلویی می‌ باشد.

چوب به کار رفته شده

همانطور که گفتیم، منبت‌ کاری یکی از ویژگی‌ های اصلی مبل‌های کلاسیک است. اصولاً چوب ‌هایی قابلیت منبت‌کاری شدن دارند که از مرغوبیت بالایی برخوردار باشند. بنابراین، چوبی که در مبل  به کار می‌رود بسیار مهم است. لازم است که منبت‌ کاری‌های روی چوب مبل، بدون شکستگی و ترک باشند.

عمده چوب ‌هایی که در ساخت مبل کلاسیک استفاده می‌شوند، چوب گردو، نراد، راش، روس، توسکا و افرا هستند. این چوب‌ها کمتر در معرض فرسایش و پوسیدگی هستند. احتمال خطر حمله توسط مورچه‌ ها و موریانه‌ ها به آن‌ ها نیز کمتر است. در حال حاضر، بهترین نوع چوبی که می‌ توان برای ساخت مبل کلاسیک در نظر داشت، چوب راش است. همچنین در طراحی پایه‌ ها توجه کنید که اولاً با هم تراز باشند. ثانیاً انحنای پایه‌ها زیاد نباشند. چرا که در صورت وارد شدن فشار زیاد ممکن است دچار شکستگی شوند.

رنگ و پارچه مبل کلاسیک

راهنمای خرید مبل کلاسیک را نمی ‌توان بدون در نظر گرفتن رنگ بندی مبل کامل کرد. از دیگر بخش‌های مهم یک مبل، رنگ‌ بدنه و پارچۀ آن است. عمده رنگ‌هایی که برای ساخت مبل کلاسیک استفاده می ‌شوند، رنگ‌های خنثی و ملایم هستند. رنگ‌هایی همچون کرم، خاکستری، قهوه‌ای و بژ. پیش از انتخاب رنگ مبل لازم است به دو نکتۀ کلی توجه کنید. ابتدا علایق و ویژگی‌های خود را در نظر بگیرید. ببینید که کدام رنگ، مطابقت بیشتری با سبک زندگی و ویژگی‌های شخصیتی شما دارد. در درجه دوم، هماهنگی آن با سایر اجزای منزل را نیز در نظر داشته باشید. هرچند که ما چند رنگ محبوب و عمومی را معرفی کردیم، اما طراحی‌های مبل کلاسیک به هیچ رنگ‌بندی و قالب خاصی محدود نیستند.

ضخامت و پارچۀ استفاده شده در مبل نیز گام بعدی در راهنمای خرید مبل کلاسیک است. پارچه مبل اگر از کیفیت و ضخامت خوبی نداشته باشد، به سرعت پوسیده و فرسوده خواهد شد. همچنین از بین رفتن رنگ و استقامت آن نیز شکلی بی ‌روح به مبل خواهد داد. راهنمای خرید مبل کلاسیک به شما چند نکته کلی را می‌گوید:
•    به بخش‌های دوخته شده دقت کنید. اگر سوراخ‌های این بخش‌ها غیرطبیعی و بزرگ باشند، احتمالاً پارچه استفاده شده در آن نامرغوب است.
•    برای تشخیص کیفیت پارچه پرزدار، روی آن دست بکشید. دست کشیدن در خلاف جهت پرزها باعث ایجاد به هم ریختگی در آن‌ها می‌شود. اگر پرزها به سادگی به حالت قبل باز نگردند، جنس پارچه مرغوب نیست. همچنین اگر پرزهای پارچه با ناخن از یکدیگر جدا شوند، دلیلی بر بی‌ کیفیت بودن پارچه است.
•    یکی دیگر از نکات مهم برای تشخیص کیفیت پارچه مرغوب این است که دچار کش‌ آمدگی نشود.

منبت‌کاری، طراحی و فرم

طراحی، نقوش و منبت‌ کاری مبل کلاسیک، از بخش‌ های مهم این مبل‌هاست. از آنجا که طرح ‌ها و نقوشی که در این مبل ‌ها ایجاد می ‌شوند دارای ظرافت زیاد هستند، لازم است که توجهی ویژه به آن داشته باشید. اگر به نقوشی که در تاج، بدنه و پایه مبل‌ کلاسیک ایجاد شده است دقت کنید، چیزهای زیادی را درخواهید یافت. پیش از هر چیز توجه کنید که این نقوش، منظم بدون زدگی و شکستگی باشند. هر چه دقت و ظرافت نقوش بیشتر باشد، نشان از کیفیت بالای ساخت و چوب به کار رفته در آن دارد. در یک چوب بدون کیفیت، امکان ایجاد نقوش برجسته ظریف و بدون شکستگی وجود ندارد.

نتیجه‌گیری

مبل کلاسیک یکی از گران‌ ترین انواع مبلمان در بازار است. این موضوع به دلیل چوب و بدنه مرغوب، پارچه و پشتی‌های مقاوم و نیز منبت‌ کاری‌ها و نقوش ظریف ایجاد شده در آن است. حال، هر چه این سه ویژگی با کیفیت بالاتری به کار رفته باشند، هزینه تمام شده برای خرید این مبل نیز بیشتر خواهد بود. در راهنمای خرید مبل کلاسیک لازم است این سه مورد را به دقت مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر این‌ها،این مبل  در حالت کلی، به ست‌های ۷ نفره، ۸ نفره و ۹ نفره دسته‌بندی می ‌شود. عمده مبل ‌هایی که تحت عنوان مبل کلاسیک شناخته می‌شوند، ست‌های ۸ نفره دارند. هرچند با توجه به اندازۀ خانه‌های ایرانی، محبوبیت مبل‌های ۷ نفره بیشتر است. در نهایت، به تعداد اجزاء مبلی که قصد خرید آن را دارید نیز دقت کنید.

در آخر هم میتوانید از محصولات مبل پلیمری ماندگار در سایت ما بازدید فرمایید.

 

زیبایی را به منزل خود بیاورید!

برای مشاوره در مورد محصولات ماندگار و دکوراسیون
آن در منزل خود، با ما تماس بگیرید

مشاوره و خرید از ماندگار

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید

خوشحال میشویم نظراتان را با ما به اشتراک بزارید