هر روز از ساعت ۹ تا ۵ بعد از ظهر

بهترین تزئین میز ناهارخوری در ۱۰ مرحله! (راهنمای کامل)

بهترین تزئین میز ناهارخوری در ۱۰ مرحله! (راهنمای کامل)

نوید بهروزی اسفند 22، 1400 ۶ دقیقه مطالعه

تزیینات میز ناهارخوری

میز ناهارخوری جایی است که تمام زحمات و دست‌پخت خوشمزه آشپز در آن به ثمر می نشیند. در صورتی که در تزئین میز ناهارخوری سلیقه و دقت به خرج بدهید، لذت صرف غذا چند برابر شده و طعم دلچسب آن به مراتب بهتر هم می شود. در ادامه، بهترین راهکارهای تزئین میز ناهارخوری را در ۱۰ مرحله برای شما توضیح خواهیم داد.

ضرورت تزیین میز ناهارخوری

بدون شک مهم‌ترین بخش هر وعده غذایی، بخش مربوط به سرو غذا است. طعم و عطر و رنگ غذا است که حرف اول را می زند. با این وجود میز ناهارخوری می تواند جنبه کاملاً متفاوتی به مهارت های آشپزی شما ببخشد.
تزیین میز ناهارخوری باعث می شود که قبل از غذا، هارمونی چیدمان زیبای میز احساس لذت فراوانی را نسبت به غذا در شما ایجاد کند و مغز شما را نسبت به غذای پیش رو خوش‌بین کند. تزئین میز ناهارخوری باعث می شود که لذت بصری صرف کردن غذا چند برابر شود.تزیینات و چیدمان میز ناهارخوری اصول و قواعدی دارد که در صورت رعایت می تواند پذیرایی شما را از هر لحاظ ارتقا دهد. البته این قواعد بسیار ساده هستند و قرار نیست تنها برای روزهایی که مهمان به منزل شما می آید رعایت شوند. اگر این اصول را فرا بگیرید، در ابتدا رعایت آن‌ها اندکی دشوار است اما پس از مدتی به یک عادت تبدیل شده و در روزهایی هم که مهمان دارید، این مهارت به کمک شما خواهد آمد.

1 – از میز ناهارخوری استاندارد استفاده کنید

دقت کنید که این مطلب در خصوص تزیین میز ناهارخوری است اما حتماً نیاز نیست که میز ناهارخوری داشته باشید. در صورتی که تمایل دارید روی زمین غذای خود را سرو کنید، از مرحله دوم به بعد را رعایت کنید. میز ناهارخوری یکی از مهم‌ترین اثاثیه منزل است. هر روز ۳ وعده غذایی روی این میز سرو می شود. آرامش اعصاب و جسم بر روی میز اهمیت زیادی دارد. از این رو هنگام خرید میز ناهارخوری باید دقت زیادی داشته باشید. هنگام خرید فقط ظاهر میز را در نظر نداشته باشید. میز ناهارخوری باید اندازه مناسبی داشته باشد و متناسب با تعداد اعضای خانواده باشد. همچنین تعداد مهمان هایی که به صورت معمول دارید را در نظر داشته باشید.
صندلی های میز ناهارخوری ممکن است ظاهر بسیار زیبایی داشته باشند اما موقع نشستن روی آن‌ها احساس بدی داشته باشید. حتماً قبل از خرید میز از راحتی صندلی ها اطمینان حاصل کنید.
جنس میز ناهارخوری معمولاً از چوب است. برخی از میزها به همراه یک صفحه شیشه ای ضخیم عرضه می شوند. اگر این صفحه روی میز وجود ندارد، برای آن یکی تهیه کنید. صفحه شیشه ای روی میز از خراش برداشتن و جذب چربی توسط چوب جلوگیری می کند. همچنین تمیز کردن شیشه با دستمال بسیار ساده تر از هر جنس دیگری است.
اگر بچه کوچک در منزل دارید، می توانید چند لایه پارچه ضخیم یا یک پتوی کوچک را تا کرده و روی یکی از صندلی ها بگذارید. در این صورت ارتفاع صندلی بالا می رود و فرزند شما به راحتی می تواند غذای خود را میل کند. همچنین می توانید یک چهارپایه کوچک نیز کنار صندلی بگذارید تا به سادگی بتواند روی صندلی خود برود و هر بار نیاز نباشد تا به او کمک کنید.

معرفی محصولات : صندلی رستورانی

2 – ساده و بی آلایش تزیین کنید

سادگی یکی از اصول بسیار اساسی در هر نوع دکوراسیون و چیدمان است. هیچ وقت سعی نکنید با پر کردن بی دلیل میز ناهارخوری میهمان خود را سردرگم کنید. مهمان شما در هر لحظه باید بداند که روی میز چه کاری باید انجام دهد. در صورتی که چیزی نیاز دارد بدون خم شدن یا جستجوی زیاد آن را پیدا کند و بردارد.

گاهی اوقات آن‌قدر لوازم و غذاهای غیر ضروری روی میز قرار می دهیم که مهمان احساس بدی پیدا می کند. در این صورت به مرور قلب ها از هم دور می شود. در حالی که مهمان مشغول خوردن غذای شما است، به این فکر می کند که چگونه شما را دعوت کرده و یک وعده غذای مشابه شما را مهمان کند. این مسئله باعث می شود دفعه بعد تمایلی به حضور در منزل شما نداشته باشد و کم کم رابطه شما به سردی می گراید.

تزیین میز ناهارخوری

3 – مرکز توجه مهم است

در تزیین میز ناهارخوری مرکز میز از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر میز شما مربعی است، یک مرکز برای آن در نظر بگیرید. اگر طول آن زیاد است، به ازای هر مربع یک مرکز در نظر بگیرید. برای مثال اگر میز شما ۱٫۵ در ۲ متر است، تقریباً یک مرکز نیاز دارد. اگر میز شما ۱٫۵ در ۳ متر است، ۲ مرکز نیاز دارد.
در مرکز (یا مراکز) میز خود قبل از هر چیز یک المان تزئینی متفاوت قرار دهید. یکی از زیباترین و پرکاربردترین المان های تزئینی گل است. اگر یک گل طبیعی خوشبو (ترجیحاً دارای شکوفه) در مرکز قرار دهید، اشتهای مهمانان خود را چند برابر خواهید کرد. در غیر این صورت یک گل مصنوعی در آنجا قرار دهید.

4 – لوازم ضروری را فراموش نکنید

در مرکز (یا مراکز) میز علاوه بر المان تزئینی باید لوازم ضروری خود را قرار دهید. این پیش فرض ها برای هر خانواده ای متفاوت است. نمک، فلفل، روغن زیتون، قاشق و چنگال، چند عدد دستمال کاغذی و بطری آب می تواند گزینه خوبی باشد.
البته در نظر داشته باشید که مواردی همچون قاشق و چنگال را در مهمانی ها معمولاً برای سادگی دسترسی کنار بشقاب قرار می دهند. با این وجود اگر آن‌ها را در مرکز میز قرار دهید، برای وعده های غذایی خانوادگی بسیار ساده تر خواهد بود. در این صورت نیازی نیست برای هر وعده غذایی قاشق و کارد و چنگال را روی میز بیاورید. اما در مهمانی ها بهتر است آن‌ها را برای هر فرد جداگانه قرار دهید.

برخی افراد دوست دارند که یک ظرف میوه نیز در مرکز میز ناهارخوری قرار دهند. اگر میز شما فضای زیادی دارد و فضای میز شلوغ نخواهد شد، این کار را انجام دهید. در غیر این صورت، اصل را بر سادگی و عدم شلوغی قرار دهید.
برای تمام مواردی که در مرکز قرار می گیرند، می توانید یک باکس چوبی با اندکی ارتفاع از جنس و رنگ میز ناهارخوری تهیه کنید. این باکس تمام موارد مرکز میز را دسته بندی کرده و باعث می شود پس از میل کردن غذا جابجا کردن آن‌ها به صورت جمعی ساده تر باشد. بخصوص هنگام تمیز کردن میز نیازی نخواهد بود که همه آن‌ها را تک تک جابه‌جا کنید. 

بیشتر بخوانید : انواع میز غذاخوری گرد

5 – چیدمان صحیح ظروف غذاخوری

کمی هم در مورد چیدمان میز غذاخوری صحبت کنیم. همان طور که عنوان شد، در تزئین میز ناهارخوری برای مهمان بهتر است قاشق و کارد و چنگال را در کنار دیگر ظروف برای هر فرد بچینید. ابتدا بهتر است برای هر فرد یک زیر بشقابی قرار دهید. زیر بشقابی جدای از ظاهر زیبایی که دارد، باعث می شود در صورت ریخته شدن غذا بلافاصله آن را جذب کند و خطر سرازیر شدن روی زمین یا لباس افراد به حداقل برسد. زیر بشقابی مانند یک فریم (قالب) تمام ظروف افراد را در بر می‌گیرد و ظاهر بسیار زیبایی به میز شما می دهد.

پس از قرار دادن زیر بشقابی، بشقاب اصلی خود را در مرکز آن و متمایل به سمت فرد قرار دهید. به صورتی که از چپ و راست به یک فاصله باشد اما فاصله بخش پایین آن کمتر از حاشیه بالا باشد. در سمت راست بشقاب، دستمال کاغذی را قرار دهید. راهکارهای زیادی برای تا کردن دستمال سفره وجود دارد. کمی خلاقیت به خرج داده و آن را کنار بشقاب تا کنید. قاشق، چنگال و کارد خود را روی آن بگذارید. سعی کنید آن‌ها را به صورت موازی و با دقت قرار دهید. در بالای بشقاب، ظروف کوچک سالادخوری و سوپ خوری قرار می گیرند. از آنجایی که دسر در آخرین مرحله سرو می شود، بهتر است ظروف مخصوص آن را پس از جمع کردن ظروف غذای اصلی و پیش غذا بیاورید تا از شلوغ شدن بیش از حد میز جلوگیری شود.
در بالای دستمال کاغذی (سمت شمال شرقی بشقاب) لیوان نوشیدنی قرار می گیرد. اگر بیش از یک لیوان برای هر فرد نیاز است، آن‌ها را به صورت مورب قرار دهید.

چیدمان میز ناهارخوری

6 – رعایت توازن و هارمونی در تزئین میز

در تزئین میز ناهارخوری جدای از سادگی، رعایت توازن بسیار اهمیت دارد. اگر بدون دقت تمام ظروف را روی میز بگذارید، جدای از کمبود فضا، میز شما به شدت شلوغ می شود. اگر برای یک فرد، قاشق و چنگال را در راست و برای دیگری در چپ بگذارید، همین یک عامل کوچک توازن را بر هم زده و میز شما را بسیار شلوغ نشان می دهد. البته نوع میز نیز در هارمونی تزئین میز تاثیرگذار است. به این منظور پیشنهاد می کنیم با انواع میز ناهارخوری نیز آشنا شوید.

هنگام چیدن ظروف قاعده ای تحت عنوان «قاعده بند انگشت» وجود دارد. بدین ترتیب که تمام ظروفی که برای هر فرد قرار می دهید، باید یک بند انگشت از لبه میز فاصله داشته باشند تا توازن رعایت شود.

7 – رعایت ترتیب

یکی از اصولی که باید در تزیینات میز ناهارخوری رعایت کنید، ترتیب چیدمان و سرو غذا است. اگر برای سرو پیش غذا و دسر از قاشق و چنگال جداگانه ای استفاده می کنید، آن‌ها را به ترتیب قرار دهید. برای مثال تصور کنید که ۲ قاشق روی میز می گذارید؛ یکی از قاشق ها برای سوپ و دیگری برای غذای اصلی است. در این صورت باید قاشق سوپ دورتر از بشقاب قرار گیرد. معمولاً قاشق و چنگال از دورترین فاصله بشقاب برداشته شد و به مرور به بشقاب نزدیک می شویم.
علاوه بر این رعایت ترتیب در سرو خوراک های مختلف نیز اهمیت زیادی دارد. اگر سوپ سرو می کنید، قبل از هر چیزی باید سوپ را روی سفره بگذارید. بنابراین قاشق سوپ خوری دورتر از تمام قاشق و چنگال ها به بشقاب است.

پس از سوپ اگر سالاد سرو می کنید، آن را روی سفره بگذارید. بنابراین چنگال یا قاشق سالاد اندکی نزدیک تر به بشقاب است.
سپس غذای اصلی سرو می شود. بنابراین قاشق و چنگال های غذای اصلی نزدیک تر از همه به بشقاب هستند. همان طور که گفته شد، بهتر است قاشق و چنگال دسر (کیک یا هر دسر دیگر) را پس از جمع کردن غذای اصلی سر سفره بیاورید. در غیر این صورت بهتر است آن‌ها را در بالای بشقاب اصلی قرار دهید. اما این کار در میزهای ناهارخوری کوچک باعث تنگ شدن فضا می شود.

8 – دعوت پس از چیدمان میز ناهارخوری

هیچ‌گاه وقتی که مهمان ها را روی میز دعوت کرده اید، چیدمان میز ناهارخوری را انجام ندهید. بگذارید تمام مراحل ابتدایی چیدمان تمام شود؛ سپس آن‌ها را از اتاق نشیمن به میز ناهارخوری دعوت کنید. بدین ترتیب هم استرس کمتری خواهید داشت و هم احتمال خراب کاری به حداقل می رسد.

9 – آرامش در تمامی مراحل

احساسات شما به طور مستقیم به مهمان شما القا می شود. اگر شما مضطرب باشید، مهمان شما مضطرب خواهد شد. اگر شما آرام و خونسرد باشید، مهمان شما نیز آرام خواهد بود. اگر شما در خوردن یا سرو کردن غذا عجله کنید، مهمان نیز عجله می کند و از خوردن غذا لذت نمی برد.
به خاطر داشته باشید که سرو غذا تنها بهانه ای برای دور هم جمع شدن و لذت بردن از گپی دوستانه یا خانوادگی است. قرار نیست برای اشتباهات کوچک یا حتی شور و بی مزه شدن غذا اضطراب داشته باشید. اگر هر مشکلی نیز پیش آمد، با آرامش و یک لبخند آن را به جوک یا یک شوخی دوستانه تبدیل کنید. در این صورت همگی از مصاحبت با همدیگر لذت خواهد برد.
همچنین در جمع کردن سفره نیز عجله نکنید. معمولاً توصیه می شود که هنگام غذا خوردن کمتر صحبت کنیم. اما پس از غذا و بخصوص هنگام جمع کردن سفره می توانید از مصاحبت یکدیگر لذت برده و به آرامی سفره را نیز جمع کنید.

10 – تشکر از میزبان و پوزش از میهمان

یکی از آداب و رسوم زیبایی که در بین مسلمانان و ما ایرانی ها رایج است تشکر از صاحب سفره و آشپز است. معمولاً کدبانوی خانه در مهمانی ها بیشتر از همه زحمت می کشد و گاهی اوقات از صبح پس از بیدار شدن از خواب مشغول تدارک یک وعده غذا است.بنابراین تعریف و تمجید از غذا در طول خوردن آن و تشکر ویژه در انتها باعث دلگرمی و بیرون رفتن خستگی از تن او می شود. شاید در ظاهر چیز خاصی احساس نکنید اما اطمینان داشته باشید که همین تشکر ساده معنا و مفهوم بسیار ویژه ای برای او خواهد داشت.

از طرف دیگر، حتی اگر تمام مهمان ها از غذای شما تعریف کردند و خودتان نیز کم و کسری در ضیافت مشاهده نکردید، پس از تشکر آن‌ها بهتر است از هرگونه کمبود و مشکلات احتمالی عذرخواهی کنید. این آداب و رسوم محبت بین افراد را افزایش داده و هرگونه خستگی آشپز و طعم بد غذا را بلافاصله از ذهن بیرون می کند.
همچنین امیدواریم که اوضاع اقتصادی کشور از این بحران بی سابقه فاصله بگیرد تا افراد بتوانند لحظات بیشتری را در مهمانی ها با یکدیگر بگذرانند. نـــــوش جـــــان.
حالا که در این مقاله به طور مفصل در مورد تزئین میز صحبت کردیم، دعوت می کنیم که از انواع میز پلیمری ماندگار نیز دیدن کنید. مطمئن باشید تزئین این میزهای جذاب، عقل و هوش میهمانانتان را خواهد برد.

زیبایی را به منزل خود بیاورید!

برای مشاوره در مورد محصولات ماندگار و دکوراسیون
آن در منزل خود، با ما تماس بگیرید

مشاوره و خرید از ماندگار

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید

خوشحال میشویم نظراتان را با ما به اشتراک بزارید