هر روز از ساعت ۹ تا ۵ بعد از ظهر

رنگ مبلمان را چطور انتخاب کنیم؟ بهترین رنگ برای مبلمان چیست؟

رنگ مبلمان را چطور انتخاب کنیم؟ بهترین رنگ برای مبلمان چیست؟

نوید بهروزی اسفند 16، 1400 ۶ دقیقه مطالعه

انتخاب رنگ مبلمان

رنگ مبلمان یکی از اصلی ترین شاخصه های دکوراسیون منزل است. معمولاً پس از انتخاب سبک دکوراسیون (سنتی یا مدرن)، انتخاب رنگ مبلمان به میان می آید. افرادی که دکوراسیون منزل شما را بر عهده می گیرند، پس از تعیین سبک دکوراسیون، معمولاً از رنگ های مورد علاقه شما سؤال می کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی های دکوراسیون منزل، رنگ آن است. با تغییر رنگ می توان احساس کلی و فضای حاکم بر منزل را به طور کلی تغییر داد. رنگ مبلمان نیز از این قاعده پیروی می کند. در صورتی رنگ مبلمان از اصول دکوراسیون پیروی کند،  منزل شما بسیار زیباتر از آن چیزی که هست، جلوه خواهد کرد. از این رو انتخاب رنگ مناسب مبلمان از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه مطلب، آنچه در این زمینه نیاز دارید را با شما در میان خواهیم گذاشت.

از تأثیر رنگ در دکوراسیون بیشتر بدانید

رنگ یکی از اصلی ترین شاخصه های دکوراسیون منزل است. معمولاً پس از انتخاب سبک دکوراسیون (سنتی یا مدرن)، انتخاب رنگ مبلمان به میان می آید. افرادی که دکوراسیون منزل شما را بر عهده می گیرند، پس از تعیین سبک دکوراسیون، معمولاً از رنگ های مورد علاقه شما سؤال می کنند. البته هیچ گاه نمی توان چند رنگ محدود را در دکوراسیون دخیل کرد و باید بازه ای از رنگ ها را در این امر دخیل کرد. برای مثال استفاده از رنگ های کاملاً تیره باعث می شود که منزل شما به شدت دلگیر شده و البته نور آن نیز به شکل قابل ملاحظه ای  کاهش یابد. به همین دلیل باید تعادل را در انتخاب برخی رنگ ها رعایت کرد. همچنین اگر رنگ های بسیار زیادی در دکوراسیون منزل استفاده کنید، فضای منزل به شدت شلوغ نشان می دهد و از آراستگی آن خواهد کاست. رنگ ها باعث می شوند که روحیات شما تغییر کند. رنگ ها روی خصوصیات اخلاقی شما در کوتاه مدت و درازمدت تأثیر می گذارند. رنگ ها در نحوه خواب و خوراک شما مؤثر هستند. رنگ ها در کاهش یا افزایش خلاقیت فرزندان شما دخیل هستند. این عوامل به تنهایی کافی هستند تا رنگ را جدی گرفته و منزل خود را بر اصول طراحی و دکوراسیون حرفه ای بنا کنید. اصولی که در ادامه با شما در میان خواهیم گذاشت.

انتخاب رنگ مبلمان

اصول ۱+۶ گانه انتخاب رنگ مبلمان

انتخاب رنگ مبلمان همیشه کار ساده ای نیست. بخصوص اگر به اصول طراحی و دکوراسیون آشنایی نداشته باشید، ممکن است فضای داخلی منزل شما بسیار دورتر از آن چیزی شود که انتظارش را دارید. هزینه بسیار زیادی برای لوازم منزل و البته نمای داخلی کرده اید اما انتخاب رنگ نادرست باعث شده که نمای نهایی چنگی به دل نزند. برای پرهیز از این مسئله باید به موارد زیر دقت کنید:

اصل اول: سبک دکوراسیون

ابتدا باید سبک دکوراسیون منزل خود را انتخاب کنید. سبک دکوراسیون مدرن، سنتی و ترکیبی تأثیر بسیار زیادی در انتخاب رنگ دارد. برای مثال ترکیب رنگ های بسیار روشن را در دکوراسیون سنتی نمی توان استفاده کرد. از طرفی رنگ های غنی و بسیار تیره در دکوراسیون مدرن جایگاه پایین تری دارند. ابتدا باید سبک دکوراسیون خود را انتخاب کنید. سبک دکوراسیون فراتر از رنگ است. نوع مصالح به کار برده شده، فناوری، الگوها، بافت و بسیاری موارد در تعیین سبک دکوراسیون دخیل است. اگر دکوراسیون منزل خود را به یک شرکت بسپارید، اولین  سؤالی که از شما می شود، سبک دکوراسیون است. سبک دکوراسیون باید در نمای داخلی و خارجی یکسان باشد.

اصل دوم: فضای منزل

فضای منزل در انتخاب رنگ مبلمان بسیار مهم است. برای مثال در خانه های کوچک بهتر است از رنگ های روشن بیشتر استفاده شود. این مسئله باعث می شود که فضای منزل شما بزرگتر از آنچه که هست، نشان دهد. از طرفی رنگ های تیره به دلیل جذب نور بالا باعث می شوند که فضای منزل کوچک تر جلوه کند و این نوع مبلمان برای منازل بزرگ مناسب تر است.

رنگ مبل

اصل سوم: میران نور منزل

میزان نور نیز در ارتباط تنگاتنگ با فضای منزل و رنگ مبلمان است. هرچه میزان نور منزل بیشتر باشد، می توان از رنگ های تیره بیشتری استفاده کرد و محدودیت شما کمتر می شود. از طرف دیگر اگر نور منزل شما اندک باشد، رنگ سفید و دیگر
رنگ های روشن از بهترین گزینه های شما برای انتخاب رنگ مبلمان خواهند بود.

اصل چهارم: رعایت تعادل

هیچ گاه در استفاده از یک رنگ خاص زیاده روی نکنید. رنگ زیباترین المان موجود در دکوراسیون است اما در صورت زیاده روی به بدترین عامل دکوراسیون منزل تبدیل می شوند. ایجاد تعادل در میان رنگ های مختلف باعث می شود که چشمان شما خسته نشود و هیچ گاه نسبت به یک رنگ خاص احساس بدی پیدا نکنید. برای مثال نمی توان تمام منزل را رنگ سفید انتخاب کرد. این کار باعث می شود که بعد اجسام در منزل شما از بین  برود. همه چیز یکنواخت و به عبارتی دو بعدی به نظر برسد. از طرفی، استفاده بیش از حد از رنگ مشکی منزل شما را به یک زندان تنگ و تاریک شبیه می کند. در انتخاب هر رنگی، حتی رنگ مورد علاقه خود زیاده روی نکنید. اگر بیشتر المان های منزل شما از رنگ سفید است، انتخاب مبلمان کاملاً سفید، گزینه
معقولی نخواهد بود.

اصل پنجم: رنگ های خنثی

رنگ های خنثی بهترین گزینه برای دکوراسیون داخلی به شمار می روند. این رنگ ها باعث می شوند که رنگ های دیگر جلوه بهتری پیدا کنند و خود نیز باعث آرامش خاطر بیننده می شوند. از پرکاربردترین رنگ های خنثی می توان به سفید، مشکی، خاکستری و قهوه ای اشاره کرد. از این رنگ ها حتماً باید استفاده کنید. در غیر این صورت، منزل شما به یک جعبه مداد رنگی بی روح تبدیل می شود. بقیه رنگ ها فرصت خودنمایی پیدا نمی کنند و ظاهر منزل به شدت شلوغ خواهد شد. رنگ های خنثی را می توانید به خوبی در مبلمان و صندلی پلیمری ماندگار نیز ببینید و نسبت به سفارش این رنگ ها اقدام کنید.

اصل ششم: روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها از اصول پایه در انتخاب رنگ منزل و اثاثیه است. برای مثال رنگ آبی به دلیل ایجاد آرامش و تأثیر بسزای آن در بی خوابی و فشار خون بالا، بهترین گزینه برای اتاق خواب است. روانشناسی کامل رنگ ها از حوصله این مطلب خارج است اما سعی کنید رنگ ها را بشناسید و بهترین رنگ را متناسب با اتاق و شخصیت خودتان انتخاب کنید. گاهی اوقات بدون اینکه توجه کنید، انتخاب رنگ نادرست باعث می شود که یک بیماری خاص در شما عود پیدا کند.

اصل ۶+۱: سلیقه شخصی

آخرین اصل که از آن به عنوان اصل ۶+ ۱ یاد کرده ایم، سلیقه شخصی شما است. این اصل را می توان مهم‌ترین اصل در این لیست به شمار آورد. با این وجود، سلیقه شخصی به تنهایی یک اصل نیست و در تمام مراحل و اصول دیگر باید دخیل باشد. اگرزیباترین رنگ ها را انتخاب کرده و اصول دکوراسیون به درستی رعایت شود اما در نهایت سلیقه شما دخیل نشده باشد، این دکوراسیون محکوم است و نمی‌تواند برای صاحب خانه آرامش و جذابیت را به همراه داشته باشد.

مبلمان چه رنگی بخرم؟ ترکیب رنگ مبلمان

باز هم تأکید می کنیم، در انتخاب رنگ مبلمان سلیقه شما حرف اول را می زند. با این وجود، رنگ های پرطرفداری که در سال های اخیر سفارش بسیاری داشته اند و معمولاً از دسته رنگ های بسیار زیبا هم هستند را در ادامه حضورتان معرفی می کنیم:

رنگ مبلمان سفید

سفید یک رنگ خنثی است و به جرئت می توان آن را پرطرفدارترین رنگ جهان به شمار آورد. اگر نمی دانید چه رنگی برای دکوراسیون منزل شما بهتر است، سفید را انتخاب کنید. بدون شک پشیمان نخواهید شد. سفید باعث می شود که بقیه رنگ ها مثل مروارید بدرخشند. سفید رنگ پاکیزگی است. سفید میزان روشنایی منزل شما را به طرز باور نکردنی افزایش می دهد. سفید هیچ گاه قدیمی نمی شود.

رنگ مبلمان آبی

آبی رنگ آرامش بخشی است. رنگ اصلی در میان ۳ رنگ آبی، سبز و قرمز است. از ترکیب ۳ رنگ اصلی آبی و قرمز و سبز تمام رنگ های دیگر حاصل می شوند. از ترکیب این ۳ رنگ، نور سفید حاصل می شود و نبود هیچ‌کدام از آن‌ها به سیاهی مطلق حاصل می شود. سایه های متفاوت رنگ آبی نیز بسیار زیبا و چشم نواز هستند. برای مثال آبی یخی به دلیل نزدیکی به رنگ سفید و روشنی آن طرفداران زیادی دارد.

رنگ مبلمان قرمز

آبی بدون قرمز معنا پیدا نمی کند. رنگ قرمز نیز یکی از زیباترین رنگ های دنیا است. رنگ اصلی به حساب می آید و بازه این رنگ بسیار زیاد است. معمولاً در مبلمان کلاسیک از این رنگ و تا حدودی از رنگ آبی استفاده می شود. رنگ قرمز پر رنگ بسیار متفاوت است و ترکیب آن با مشکی می تواند بسیار چشم نواز باشد.

رنگ مبلمان سبز

سومین رنگ اصلی نیز رنگ سبز است. سبز رنگ طبیعت است. زندگی و طراوت را با رنگ سبز می شناسیم و استفاده از آن در دکوراسیون منزل بدون شک پیشنهاد می شود. رنگ سبز متعادل کننده قلب و احساسات است.

رنگ مبلمان خاکستری

خاکستری نیز جزو رنگ های خنثی است و معمولاً پس از سفید پرطرفدارترین رنگ برای دیوارها محسوب می شود. اگر دیوارهای شما سفید است، از رنگ خاکستری به عنوان رنگ خنثی اثاث منزل استفاده کنید و برعکس. رنگ خاکستری برای ایجاد تعادل در رنگ های سیاه و سفید و البته ترکیب آن‌ها مناسب است.

رنگ های شاد

رنگ های شاد معمولاً در دکوراسیون مدرن استفاده بیشتری دارند. ترکیب آن‌ها باعث می شود که فضای منزل شما بسیار متفاوت و جذاب به نظر برسد. برای مثال می توان رنگ های پاستلی را نام برد که رنگ های روشن و شاد هستند و ترکیب تمام این رنگ ها می تواند ظاهری بسیار متفاوت به منزل شما بدهد. صورتی روشن، لیمویی، نعنایی روشن و بنفش روشن از دسته این رنگ ها هستند. از آنجایی که  این رنگ ها همگی بسیار روشن هستند و تا حدودی به رنگ خاکستری نزدیک هستند، می توان آن‌ها را در کنار هم به سادگی استفاده کرد.

انتخاب بهترین رنگ مبلمان

انتخاب رنگ با توجه به سبک طراحی

جدای از موارد ذکر شده، سبک طراحی مبلمان نیز می تواند در انتخاب رنگ تأثیرگذار باشد. دو سبک عمده طراحی مبلمان تحت عنوان «مبلمان راحتی» و «مبلمان استیل» موجود است.

مبل راحتی

مبل راحتی ظاهری مدرن و ساده دارد. وزن آن کمتر است و بازه رنگ های آن زیاد است. تقریباً هر رنگی را می توان برای این مبلمان انتخاب کرد. مبلمان راحتی برای سبک دکوراسیون مدرن مناسب تر است. رنگ های شاد (بخصوص رنگ های پاستلی) در این نوع مبلمان بسیار زیبا جلوه می کند.

مبلمان استیل

مبلمان استیل که در مطلبی جداگانه به صورت مفصل به آن پرداخته ایم، همان مبلمان سلطنتی است. این مبلمان برای سبک دکوراسیون سنتی بسیار مناسب است و رنگ های طلایی، نقره ای، آبی و قرمز از بهترین رنگ ها برای این نوع مبلمان هستند.

بهترین رنگ مبل سال 2023 

اگر به دنبال رنگ مبلمان جدید و متفاوتی هستید، پیشنهاد ما رنگ سال 2023 است. شرکت پنتون یک شرکت بین المللی است که هر ساله یک رنگ را معرفی می کند. تقریباً تمام شرکت های دکوراسیون و طراحی از رنگ معرفی شده توسط این شرکت استقبال می کنند و الگوهای طراحی خود را یکپارچه می کنند. رنگ سال 2023 ارغوانی بود. ارغوانی رنگی برگرفته از طبیعت و عضوی از خانواده قرمز است که شور و نشاط را در وجود ما به جریان می‌اندازد. 

رنگ مبلمان مورد علاقه شما کدام است؟ رنگ های روشن را بیشتر دوست دارید یا رنگ های تیره را؟ به مدل مبلمان استیل علاقه دارید یا مبلمان راحتی را می پسندید؟ رنگ سال 2023 را چگونه ارزیابی می کنید؟ مهم‌ترین عامل در انتخاب رنگ مبلمان را چه می دانید؟ دیدگاه های خود را با ما و دیگر دوستان خود در میان بگذارید.

زیبایی را به منزل خود بیاورید!

برای مشاوره در مورد محصولات ماندگار و دکوراسیون
آن در منزل خود، با ما تماس بگیرید

مشاوره و خرید از ماندگار

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید

خوشحال میشویم نظراتان را با ما به اشتراک بزارید