هر روز از ساعت ۹ تا ۵ بعد از ظهر

نحوه طراحی یک سالن پذیرایی شیک و مجلسی

نحوه طراحی یک سالن پذیرایی شیک و مجلسی

نوید بهروزی اسفند 16، 1400 ۶ دقیقه مطالعه

دیزاین سالن پذیرایی

سالن پذیرایی محل برگزاری مهمانی‌ها، دورهمی‌های خانوادگی، نشست‌های شبانه یا جشن‌هاست. به همین جهت لازم است که در دکوراسیون سالن پذیرایی دقت زیادی به خرج داد. در این مطلب، به توضیحاتی اساسی در خصوص طرح های دکوراسیون سالن پذیرایی اشاره خواهد شد. گرایش ما به داشتن یک سالن پذیرایی شیک بیش از هر زمان دیگری شده است. طراحی دکوراسیون داخلی، چیدمان پذیرایی و هال می‌تواند تأثیرات بالقوۀ زیادی در سبک زندگی ما داشته باشد. در طراحی سالن پذیرایی می‌توان  سبک‌های کلاسیک یا مدرن مختلفی استفاده کرد که هر کدام از این سبک‌ها، جذابیت خاص خود را خواهد داشت. در حالت کلی، سالن پذیرایی را به نوعی می‌توان مهم‌ترین بخش خانه دانست. 

بیشتر بخوانید : انواع صندلی تالاری

سالن پذیرایی شیک؛ نکات، بایدها و نبایدها

داشتن سالن پذیرایی شیک منوط به عوامل مختلفی است که باید آن‌ها را در نظر گرفت. رنگ‌بندی، نوع وسیله‌ها، استفاده از وسایل مات یا براق و بسیاری موارد دیگر در این زمینه تأثیرگذارند. در طراحی سالن پذیرایی، تنها یک تفاوت می‌تواند روند کار را تغییر زیادی دهد. به عنوان مثال، داشتن یا نداشتن تلویزیون در سالن پذیرایی، تأثیرات بسیار در کلیت طراحی سالن خواهد داشت. در این مقاله قرار است نکاتی را برای داشتن یک سالن پذیرایی شیک مرور کنیم. آنچه در ادامه می‌خوانید، نکات و توضیحات کلی هستند. ایده‌ای که در انتها اجرا می‌کنید کاملاً سلیقه‌ای بوده و بستگی به انتخاب شما خواهد داشت.
مروری بر نحوه طراحی سالن پذیرایی شیک در طراحی دکوراسیون داخلی، سبک‌های مدرن هر روز بیشتر محبوب می‌شوند. در طراحی سالن پذیرایی شیک، انتخاب المان‌‌هایی همچون مبلمان، پرده و وسایل تزئینی نقشی مؤثر در نتیجۀ نهایی دارند. رنگ اتاق نیز از دیگر عوامل مهم در این زمینه است. در طراحی سالن پذیرایی لاکچری، بیشتر از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود. سیستم نورپردازی سالن نیز موضوع مهم دیگری است. موفقیت در ترکیب این المان‌ها و ایجاد هارمونی در آن‌ها، می‌تواند منجر به موفقیت در کسب بهترین نتیجه شود. آنچه پیش از هر چیز دیگر باید به آن توجه کرد، ابعاد سالن پذیرایی است. قطعاً نمی‌توان ایده‌هایی که برای یک سالن پذیرایی بزرگ به کار می‌روند را در محیطی کوچک نیز به کار گرفت. بنابراین ابتدا به بررسی بهترین ایده‌ها برای یک سالن پذیرایی شیک بزرگ و سپس سالن پذیرایی کوچک خواهیم پرداخت.

دکوراسیون سالن پذیرایی

ایده‌های برای دکوراسیون سالن پذیرایی بزرگ

سالن پذیرایی بزرگ، دست ما را در انتخاب و به کارگیری المان‌ها بازتر می‌گذارد. طراحی یک فضای مدرن و شیک در فضای بزرگ، کاری به مراتب آسان‌تر از طراحی سالن کوچک است. چرا که امکان استفاده از ایده‌های بیشتری در دیزاین سالن پذیرایی بزرگ وجود دارد. اما مسئلۀ مهمی در مورد سالن پذیرایی بزرگ وجود دارد. اینکه باید بتوانید انسجام را در طراحی فضای اتاق حفظ کنید. انتخاب رنگ‌های مناسب با یکدیگر و افزایش تطبیق پذیری آن‌ها، مهم‌ترین نکات در دکوراسیون سالن پذیرایی لاکچری بزرگ هستند. برای مثال، رنگ‌بندی یک سالن بزرگ حائز اهمیت زیادی است. رنگ پرده، فرش و مبلمان لازم است که در تطابق و هماهنگی با هم باشند. در یک سالن بزرگ، تنها یک انتخاب اشتباه در رنگ می‌تواند تأثیر ناخوشایند زیادی در نتیجۀ نهایی به دست دهد. اما از طرف دیگر، در یک سالن بزرگ، محدودیتی برای انتخاب نوع مبلمان وجود نخواهد داشت. یکی دیگر از نکات مهمی که در طراحی سالن پذیرایی بزرگ وجود دارد این است که بتوانید عمق‌بخشی خوبی به فضا بدهید. استفاده از نقاشی‌ها، تابلوها، کوسن‌های طرح دار و فرش‌های رنگی می‌تواند در این مورد مؤثر باشند.

تقسیم‌بندی مناسب فضای سالن نیز می‌تواند کمک زیادی به سهولت در تصمیم گیری برای بخش‌های مختلف آن کند.

برای تقسیم‌بندی کردن فضا می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. پارتیشن، شلف، فرش، مبل و میز می‌توانند راه حل‌های خوبی برای تقسیم کردن فضاهای بزرگ باشند. علاوه بر این‌ها می‌توان نورپردازی سالن را به گونه‌ای انجام داد که باعث مجزا شدن بخش‌های مختلف از هم شوند. مثلاً اگر تلویزیون جایگاهی در دکوراسیون سالن دارد، می‌توانید بخشی را به عنوان محلی برای تماشای تلویزیون آماده کنید. به این شکل که یک دست مبل راحتی به شکل ال و نورپردازی جداگانه برای آن قسمت در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید : رنگ مبلمان را چطور انتخاب کنیم؟ 

با سالن پذیرایی کوچک چه کنیم؟

آنچه در مورد سالن پذیرایی کوچک اهمیت دارد، انتخاب دقیق و هوشمندانۀ وسایل است. اینکه بتوانید وسایلی را انتخاب کنید که علاوه بر کاربردی بودن، متناسب با ابعاد محیط باشند و در عین حال زیبایی را نیز حفظ کنند. در یک سالن پذیرایی کوچک لازم است وسایلی را انتخاب کنید که مانع از ایجاد فضای شلوغ شوند. همچنین انتخاب رنگ‌ها نیز اهمیت دارد. وقتی از رنگ‌های روشن در سالن‌های پذیرایی کوچک استفاده کنید، فضا بزرگ‌تر از آنچه هست به نظر خواهد آمد. مثلاً برای رنگ‌بندی یک سالن پذیرایی شیک و کوچک، بهتر است که از رنگ‌های خنثی استفاده کنید. همچنین که انتخاب مبل‌ها نیز بهتر است از نمونه مبل‌های راحتی ال، اسپرت و مدل‌های سادۀ آن‌ها باشد. استفاده از وسایل چند منظور نیز گزینۀ مناسب دیگری برای آن خواهد بود. مثلاً از وسایلی استفاده کنید که امکان تبدیل کردن آن‌ها وجود داشته باشد. میز عثمانی می‌تواند هم به عنوان میز و هم صندلی مورد استفاده قرار گیرد. هرچند که این تنها یک نمونه است!

اگر سالن پذیرایی کوچکی دارید، شاید استفاده از مبلمان چند تکه گزینۀ بهتری باشد. مبل‌هایی که می‌توان آن‌ها را به شکل‌های مختلف در کنار هم چید. مبل‌های ال مختلفی وجود دارند که به این شکل هستند. مبل‌هایی با دسته‌های صاف و مستطیل شکل می‌توانند مانع از ایجاد هرج و مرج در فضای کوچک شوند. در دیزاین یک سالن پذیرایی لاکچری کوچک، هر چه بیشتر به سمت مینیمال شدن پیش روی کنید، نتیجۀ بهتری به دست خواهید آورد. با اینکه در سالن کوچک بهتر است از رنگ‌های روشن استفاده شود اما در نورپردازی بسیار محتاط باشید. هر چه نور یک محیط کوچک کمتر باشد، حس بهتری را القاء خواهد کرد. بنابراین سعی کنید از نورپردازی‌هایی استفاده کنید که منبع نور معلوم نباشد. بهترین نور، نوری است که زاویۀ آن از پایین به بالاست.

دیزاین سالن پذیرایی

حال وارد جزییات طراحی سالن پذیرایی می‌شویم!

اکنون که نکاتی در مورد کلیت طراحی سالن‌های پذیرایی کوچک و بزرگ دانستیم، بهتر است به سراغ جزئیات بیشتر برویم. اصول دکوراسیون داخلی پذیرایی شامل موارد مختلفی است. هر یک از المان‌هایی که در طراحی سالن پذیرایی دخیل است، خود دارای نکات جزئی‌تری است. به طور کلی در طراحی یک سالن پذیرایی از المان‌های زیر استفاده می‌شود:

  • نوع، رنگ و چیدمان مبلمان
  • لوازم جانبی و اکسسوری‌ها
  • رنگ‌بندی دیوارها
  • نورپردازی
  • رعایت تناسب و هماهنگی
  • طرح و رنگ کاغذ دیواری
  • نوع و رنگ پرده‌ها
  • جنس، مدل و رنگ کف‌پوش
  • نوع، رنگ و چیدمان مبلمان

مبلمان را می‌توان بزرگ‌ترین و جاگیرترین وسایلی دانست که در دکوراسیون منزل استفاده می‌شوند. بسته به اینکه قصد طراحی دکوراسیون پذیرایی مدرن یا کلاسیک دارید، مدل مبل را انتخاب کنید. انتخاب مبل، بیش از هر چیز به ابعاد سالن پذیرایی بستگی دارد. یکی از روش‌هایی که می‌تواند در انتخاب مبل به شما کمک کند، در نظر گرفتن نقطۀ کانونی در سالن پذیرایی است.
به این صورت که مبل را بنا به آن نقطه انتخاب کنید. شومینه، پنجره، پرده و فرش می‌توانند از جمله نقاط کانونی در سالن پذیرایی باشند. یک سالن پذیرایی شیک، دارای مبلمانی است که در مرکزیت و دور یک محیط خاص چیده شده باشند. یکی از اشتباهات نابخشودنی در دکوراسیون سالن پذیرایی، چیدمان قطاری و پشت سر هم مبل‌هاست.

لوازم جانبی و اکسسوری‌ها

استفاده از لوازم جانبی تأثیری چشمگیر در دکوراسیون سالن پذیرایی دارد. اکسسوری‌ها شامل موارد زیادی هستند. گلدان، قاب عکس، ساعت، درختچه‌ها و آباژور از جملۀ این موارد هستند. اما انتخاب لوازم جانبی باید هماهنگی زیادی با مبل و نحوۀ چیدمان آن‌ها داشته باشد. در غیر این صورت، تناسب خانه به هم خواهد ریخت. به عنوان مثال، استفاده از وسایل آنتیک در طراحی مینیمال، کار چندان جالبی نیست. همچنین که لوازم جانبی باید رنگ‌بندی مناسبی نیز داشته باشند. به بیان خلاصه، روند انتخاب لوازم جانبی باید مطابق با استایلی باشد که از ابتدا پیش گرفته‌اید.

رنگ‌بندی دیوارها

نوع پالت رنگی که در فضای دکوراسیون پذیرایی به کار می‌گیرید حائز اهمیت زیادی است. انتخاب رنگ پذیرایی، موضوعی کاملاً سلیقه‌ای است. اما نباید هماهنگی و تناسب رنگ بین وسایل و دیوارها را فدای سلیقه کرد. بنابراین خوب است که پیش از خرید وسایل، ابتدا به فکر رنگ دیوارها باشید. بهترین رنگ برای فضاهای کوچک، رنگ‌های روشن و خنثی است.
این مورد باعث می‌شود که فضای پذیرایی شما بزرگ‌تر از آنچه که هست نشان داده شود. موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید، میزان نور طبیعی است که وارد محیط سالن می‌شود. اگر نوری که از بیرون وارد محیط می‌شود زیاد است، می‌توانید از رنگ‌های تیره برای دیوارها استفاده کنید. استفاده از رنگ مات نیز می‌تواند فضای شیک‌تری را در سالن پذیرایی ایجاد کند.

نورپردازی

نورپردازی یکی از بخش‌های ضروری در طراحی دکوراسیون سالن پذیرایی است. این مسئله در مورد سالن پذیرایی حتی اهمیتی بیشتری دارد. لوستر، یکی از وسایل رایجی است که برای نورپردازی استفاده می‌شود. نوع لوستر باید با در نظر گرفتن سبکی که برای طراحی دکوراسیون به کار گرفته‌اید انتخاب شود. لوسترهای ساده برای طراحی‌های مدرن مناسب هستند. در مقابل، لوسترهای کریستال می‌توانند جلوه‌ای خوب به سالن پذیرایی کلاسیک دهد. در صورتی که مبلمان سالن پذیرایی از نوع مبلمان کلاسیک است، حتماً از لوستر کریستالی استفاده کنید. روش دیگر نورپردازی، استفاده از نورهای مخفی است. این مورد بیشتر در مورد طراحی‌های مدرن و مینیمال به کار می‌رود.

دیزاین و دکوراسیون سالن پذیرایی

رعایت تناسب و هماهنگی

پیش از اینکه اولین وسیله را برای سالن پذیرایی بخرید، همۀ جوانب کار را بسنجید. ابتدا ابعاد سالن را اندازه بگیرید. تجسم کنید که هر وسیله‌ای که می‌خرید، در کجای سالن قرار خواهند گرفت. سپس در هنگام خرید وسایل، ابعاد آن‌ها را متناسب با فضایی که دارید خریداری کنید. اگر سالن پذیرایی شما بزرگ است، حتماً مبلمانی با ابعاد بزرگ بخرید. تناسب در ابعاد و هماهنگی، موضوعی است که باید پیش از توجه به مدل و نوع وسایل در نظر گرفت.
خرید وسایل کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از حد تناسب، ظاهری نامعقول و زننده به محیط خواهد بخشید. این تناسب را لازم است در رنگ‌بندی المان‌های مختلف از قبیل مبل، دیوارها، فرش، پرده و اکسسوری‌ها نیز داشته باشید. طرح و رنگ کاغذ دیواری استفاده از کاغذ دیواری می‌تواند جلوه‌ای متفاوت به سالن پذیرایی ببخشد. اگر به فکر تهیۀ کاغذ دیواری برای همه یا بخش‌هایی از سالن هستید، دست شما در به کارگیری آن باز خواهد بود. کاغذ دیواری می‌تواند فضایی لوکس و مدرن را در سالن پذیرایی به وجود آورد. همچنین که استفاده از آن مقرون به صرفه‌تر از رنگ‌آمیزی دیوارهاست. تمیز کردن سریع و راحت، انعکاس بهتر نور و تأثیرات آن در ابعاد خانه، از مزایای کاغذ دیواری هستند. در انتخاب کاغذ دیواری لازم است که به سبک طراحی اتاق توجه کنید. ایده‌های زیادی برای کاغذ دیواری وجود دارد. با اندکی جست و جو و تحقیق در این مورد می‌توانید بهترین نوع و طرح کاغذ دیواری را بیابید.

نوع و رنگ پرده‌ها

وجود پرده در سالن پذیرایی، یکی از مواردی است که در دکوراسیون آن تأثیر بسیاری می‌گذارد. پرده نه تنها باعث زیبایی بیشتر می‌شود بلکه عمق بیشتری نیز به فضای سالن می‌دهد. انتخاب پرده نیز با توجه به سبکی که در طراحی به کار گرفته‌اید متفاوت خواهد بود. در صورتی که از طراحی مینیمال و ساده استفاده می‌کنید، پرده‌های ساده و بدون چین، بهترین گزینه خواهند بود. در مقابل، استفاده از پرده‌های سنگین که ظرافت طراحی زیادی دارند بیشتر مناسب با سبک‌های کلاسیک است. رنگ پرده نیز باید در مطابقت با فضای سالن و دیگر المان‌های آن باشد. در انتخاب پرده لازم است که به میزان نور ورودی خانه نیز توجه کنید.

جنس، مدل و رنگ کف‌پوش

از عناصر مهم دیگر در سالن پذیرایی، کف‌پوش‌ها هستند. کف‌پوش‌ها، مدل و رنگ آن‌ها تأثیر بسزایی در جذابیت سالن دارند. سرامیک یکی از پرکاربردترین کف‌پوش‌هایی است که در سالن پذیرایی استفاده می‌شود. در انتخاب کف‌پوش باید دقت ویژه‌ای به طرح و رنگ آن داشته باشید. پارکت و کف‌پوش‌های (PVC) از دیگر مدل‌های کف‌پوش‌ها هستند. اگر از قالی روی کف‌پوش‌ها استفاده می‌کنید، باید تناسب رنگ و طرح قالی و کف‌پوش را نیز در نظر داشته باشید. در ضمن موضوع کیفیت و ماندگاری کف‌پوش، سرمایش و گرمایش آن‌ها را نیز فراموش نکنید!

زیبایی را به منزل خود بیاورید!

برای مشاوره در مورد محصولات ماندگار و دکوراسیون
آن در منزل خود، با ما تماس بگیرید

مشاوره و خرید از ماندگار

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید

خوشحال میشویم نظراتان را با ما به اشتراک بزارید