هر روز از ساعت ۹ تا ۵ بعد از ظهر

فنگ شویی چیست؟ نکاتی درباره تأثیر و اهمیت فنگ شویی در دکوراسیون داخلی

فنگ شویی چیست؟ نکاتی درباره تأثیر و اهمیت فنگ شویی در دکوراسیون داخلی

نوید بهروزی اسفند 16، 1400 ۶ دقیقه مطالعه

فنگ شویی چیست؟

معنی لغوی این عبارت باد و آب ترجمه می‌شود؛ اما فنگ شویی مبحثی بسیار گسترده‌تر است. در واقع فنگ شویی ترکیبی از علم و هنر است که به ایجاد هارمونی میان وسایل و محیط ارتباط دارد. اگر می‌خواهید انرژی خوب که در علم فنگ شویی چی نام دارد، به‌درستی در محیط کار یا زندگی‌تان جریان داشته باشد تا انتها با این مقاله همراه باشید. چینی‌های باستان به اهمیت انرژی در زندگی اعتقاد زیادی داشتند. آن‌ها اعتقادشان را در قالب علمی با نام فنگ شویی معرفی می‌کردند، این علم زیرشاخه‌ای از مبحث بزرگ‌تری با نام تائو است. فیزیک کوانتوم می‌گوید تمام ذرات و وسایلی که اطراف ما وجود دارند، دارای انرژی هستند و فنگ شویی هزاران سال پیش این حقیقت را بیان کرده بود. این علم برای به‌ جریان انداختن انرژی در یک فضا کاربرد دارد و به‌ همین خاطر موضوع مهمی در دکوراسیون داخلی منازل و محیط‌های کاری محسوب می‌شود.

فنگ شویی یعنی چه؟

معنی لغوی این عبارت باد و آب ترجمه می‌شود؛ اما فنگ شویی مبحثی بسیار گسترده‌تر است. در واقع فنگ شویی ترکیبی از علم و هنر است که به ایجاد هارمونی میان وسایل و محیط ارتباط دارد. شرقی‌های باستان معتقد بودند که باد و آب دو عنصر اصلی حیات هستند. منظور از باد همان نفسی است که داخل شش‌هایمان می‌فرستیم و آب هم دو سوم بدن آدمیزاد را تشکیل می‌دهد. هدف فنگ شویی خلق انرژی مثبت و ایجاد تعادل در زندگی افراد است. این علم گستردگی زیادی دارد، اما یکی از ساده‌ترین کاربردهای آن در دکوراسیون داخلی منازل، محیط‌های کاری و باغ‌ها است. برای اینکه انرژی مثبت در زندگی‌تان جاری شود، فقط کافی است از چند قانون فنگ شویی پیروی کنید.

چیدمان محل کار یا محیط زندگی به روش فنگ شویی

شلوغی بزرگ‌ترین مانع در مقابل انتقال انرژی است. موارد دیگری هم وجود دارند که در تضاد با جریان انرژی هستند. در ادامه چند راهکار از علم فنگ شویی را معرفی می‌کنیم که بین محیط و وسایل هارمونی برقرار می‌کنند و در نتیجه آن انرژی جریان پیدا می‌کند.
تخت، میز و اجاق‌گاز را در مرکز فرماندهی قرار دهید
از اساسی‌ترین قوانین فنگ شویی در دکوراسیون داخلی ، مرکز فرماندهی نام دارد. به‌ ساده‌ترین بیان یعنی اجزا باید در مقابل درب‌ها قرار بگیرند. این اجزا شامل تختخواب، اجاق‌گاز و میز ناهارخوری هستند. در فنگ شویی درب ورودی به‌عنوان محل وارد شدن انرژی مثبت شناخته می‌شود. وقتی در تختخوابتان استراحت می‌کنید، پای گاز مشغول آشپزی هستید یا پشت میز کارتان نشسته‌اید، درب باید در محدوده دیدتان باشد؛ البته نه به شکل مستقیم! یک خط مورب فرضی به مبدأ در ترسیم کنید و این اجزا را در راستای آن بچینید. همیشه امکان چنین چیدمانی وجود ندارد. اگر به‌ هر دلیلی نتوانستید این قانون را رعایت کنید، می‌توانید از آینه استفاده کنید؛ یعنی با کمک آینه در را در محدوده دید خود قرار دهید. به همان حالت موربی که توضیح دادیم.

توجه ویژه‌ای به درب ورودی داشته باشید

ورودی محیط و درب اصلی، نمایانگر نحوه برخورد شما با جریان انرژی هستند. همچنین آن‌ها دروازه‌ای هستند که جهان از طریق آن محیط شما را می‌بیند. از هرگونه شلوغی در این فضا پرهیز کنید. فقط چیزهایی را در این قسمت داشته باشید که واقعاً موردنیاز هستند. مثلاً در فصول بارانی بودن چتر کنار جاکفشی قابل‌قبول است، اما در فصول خشک چتر فقط یک وسیله اضافی است که مسیر انرژی را مسدود می‌کند. نور محیط بیرونی و محیط درونی اطراف در هم اهمیت زیادی دارد. سعی کنید فضا را با نور بدون فیلتر روشن کنید. اگر روی در شماره یا نامی درج شده، آن را تمیز نگه دارید و مطمئن شوید که صاف و درست آویزان شده است. همچنین متخصصان فنگ شویی توصیه می‌کنند از یک پادری مشکی که روی آن عبارتی حاکی از خوشامدگویی نوشته شده استفاده کنید. با این کار جریان انرژی روان‌تر می‌شود.

بهترین روش برای فنگ شوی خانه

نهایت بهره را از انرژی درب ورودی ببرید

همان‌طور که گفتیم درب اصلی منشأ اصلی ورود انرژی به یک محیط است. در روزهای مهم سال مانند روز تولدتان یا آغاز سال نو، آرزوها و اهداف خود را با یک خودکار مشکی نو روی یک کاغذ قرمز بنویسید. پس از اینکه موارد نوشته شده را با صدای بلند برای خودتان خواندید، با نهایت احترام امضایی پای آرزوها و انگیزه‌هایتان بگذارید و آن را در پاکتی قرمز قرار دهید. این پاکت را جایی بالای درب ورودی اصلی (از داخل) نصب کنید. با انجام این کار هر دفعه که از درب ورودی داخل می‌شوید، انرژی خوبی که از رسیدن به آرزوهای‌تان خواهید داشت در محیط جاری می‌شود. همچنین این کار باعث می‌شود خیلی زود به خواسته‌هایتان برسید.

تعادل را در اتاق‌خوابتان برقرار کنید

بخش زیادی از زندگی همه ما در اتاق‌خواب‌هایمان سپری می‌شود. علم فنگ شویی به این موضوع کاملاً آگاه است و به همین خاطر دستور‌العمل‌های شفافی در مورد چیدمان دکوراسیون اتاق‌های خواب ارائه کرده است. مهم‌ترین آن‌ها قرار دادن تختخواب در مرکز فرماندهی است! مورد بعدی خالی گذاشتن دو طرف تختخواب است. همچنین باید پشت تخت از دیوار جدا باشد. استفاده از تخت‌هایی که در قسمت بالایی‌شان تخته‌ای جداگانه دارند برای این منظور مناسب است. تمیزی یکی از اصلی‌ترین اصول فنگ شویی است و به همین خاطر اساتید این علم توصیه می‌کنند همیشه تختخواب‌تان را مرتب کنید. این مرتب‌سازی انرژی خوبی در طول روز و شب برای شما فراهم می‌کند.

دقت بیشتری در انتخاب رنگ‌ها داشته باشید

استفاده از رنگ‌ها در فنگ شویی بسیار مهم است و به پنج عنصر زمین، فلز، آتش، آب و چوب ربط دارد. این عناصر انرژی را جریان می‌دهند و باعث برقراری تعادل در محیط می‌شوند. در صورت نیاز به انرژی هرکدام از این عنصرها، از رنگ‌های مرتبط با آن‌ها استفاده کنید. این رنگ‌ها می‌توانند به شکل نقاشی دیوارها، رنگ لباس‌ها و وسایل مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال افزایش پایداری محیط از طریق استفاده از رنگ‌های زرد، نارنجی و قهوه‌ای روشن که نماینده عنصر زمین هستند محقق می‌شود. رنگ‌های مربوط به عنصر فلز مانند طوسی و سفید دقت و درستی را بهبود می‌بخشند. استفاده از رنگ‌های مرتبط با عنصر چوب مانند قهوه‌ای تیره کمک می‌کند تا انرژی زندگی را جریان دهید. ناگفته نماند که علم فنگ شویی نباید‌های محکمی هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

فنگ شویی این موارد را ممنوع کرده است

فنگ ‌شویی می‌گوید برای اینکه انرژی در محیط زندگی یا کارتان جریان داشته باشد، باید از نبودن برخی از ایرادات اطمینان حاصل کنید. این ایرادات شامل موارد زیر می‌شوند:

دری که کامل باز نشود

برای بار سوم تاکید می‌کنیم که درها به‌عنوان ورودی انرژی شناخته می‌شوند. دری که کامل باز نشود، نمی‌گذارد انرژی تمام‌و‌کمال در محیط جریان پیدا کند. اگر دری در محل کار یا زندگی‌تان وجود دارد که به خاطر شلوغی فضای اطرافش کمتر از 90 درجه باز می‌شود، همین حالا فکری برایش بکنید. درها دروازه‌ای هستند که شما را به جهان متصل می‌کنند. دری که کامل باز نشود، جلوی ارتباط بی‌نقص شما و دنیای بیرون را می‌گیرد.

فنگ شوی خانه

وسایل شکسته

هر شی‌ء شکسته‌ای می‌تواند مانعی در مسیر زندگی‌تان باشد. همچنین عدم پیشرفت ناشی از استرس هم می‌تواند به خاطر این مشکل باشد. از شر وسایل شکسته‌ شده خلاص شوید.

کمدهای بیش ‌از حد پُر

آیا از آن دسته افرادی هستید که دلتان نمی‌آید لباس‌های قدیمی را از کمدتان خارج کنید؟ خوب است بدانید یکی از عواملی که جریان انرژی را مختل می‌کند همین کمد‌های زیادی پُر است. شاید باورتان نشود که فضای خالی کمد چقدر می‌تواند در زندگی‌تان مؤثر باشد. بگذارید این‌گونه بگوییم. پیامی که یک کمد پر به جهان هستی می‌فرستد، بیانگر این موضوع است که ظرفیت شما تکمیل شده و به‌ هیچ‌چیز دیگری نیاز ندارید. پس هیچ‌چیز دیگری به شما داده نمی‌شود.

خاک گرفتن اشیا و قسمت‌هایی از محیط

اگر آن‌قدر به قسمتی از محیط زندگی یا کارتان بی‌توجه هستید که غرق در گردوغبار شده است، در حال ایجاد اختلال در جریان انرژی هستید. این موضوع در مورد اشیا بی‌استفاده هم صدق می‌کند. اگر وسیله‌ای دارید که بی‌استفاده باقی مانده، آن را به نیازمندان ببخشید. اگر در محیط قسمتی وجود دارد که هیچ‌وقت از آن استفاده نکرده‌اید، بهتر است وارد آن شوید و شروع به پاک‌سازی کنید.

پنجره‌های کثیف

در فنگ شویی، پنجره‌ها به‌عنوان چشم ساکنان محیط شناخته می‌شوند. پنجره کثیف یعنی امکان دیدن درست دنیای بیرون وجود ندارد. در مقابل اگر پنجره‌ها را دائماً تمیز نگه دارید، شادی و لذت به محیط کار یا زندگی‌تان سرازیر می‌شود.

تابلوهای کج یا نصب‌شده در ارتفاع کم

چنین تابلوهایی سطح انرژی چی یا مثبت شما را به‌‌شدت کاهش می‌دهند. مطمئن شوید که تابلوها در ارتفاع معقولی نصب می‌شوند و کاملاً صاف هستند. همچنین تخت‌هایی که خیلی به زمین چسبیده باشند هم پیامدی مشابه به دنبال دارند

انبار کردن وسایل زیر تختخواب

معمولاً زیر تخت‌ها یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای مخفی کردن برخی وسایل کم‌کاربرد هستند؛ اما فنگ شویی این کار را ممنوع می‌کند. گردش هوا پیرامون محل استراحت اهمیت خیلی زیادی دارد. وجود وسایل مختلف و به‌خصوص اشیای تیز و خطرناک در زیر تخت، روی کیفیت انرژی دریافتی‌تان تأثیر دارد. سعی‌ کنید هیچ‌گونه وسیله‌ای زیر تخت‌تان انبار نکنید تا انرژی به خوبی در اطراف‌تان جریان پیدا کند.

سخن پایانی

فنگ شویی علم و هنر ایجاد تعادل بین محیط و اشیا است که هدف آن جریان دادن انرژی در محیط‌های مختلف است. این موضوع ریشه در تاریخ چین باستان دارد. فنگ شویی برای افزایش انرژی مثبت بایدها و نبایدهای مشخصی دارد. مثلاً استفاده درست از رنگ‌های مرتبط با 5 عنصر زمین، فلز، باد، آتش و چوب می‌تواند کمبودهای گوناگون را جبران کند. همچنین رعایت اصل مرکز فرماندهی از اصلی‌ترین قوانین این علم است.

اگر اطلاعات تکمیلی‌ای در رابطه با فنگ شویی دارید، لطفاً در قسمت کامنت بنویسید تا ما و دیگر خوانندگان هم از اطلاعات شما بهره‌مند شویم. در پایان پیشنهاد می کنیم سری به مقاله انواع سبک دکوراسیون داخلی بزنید تا با سبک های مورد استفاده امروزی در زمینه دکوراسیون در سراسر جهان بیشتر آشنا شوید. قطعا از این مقاله نیز لذت خواهید برد.

زیبایی را به منزل خود بیاورید!

برای مشاوره در مورد محصولات ماندگار و دکوراسیون
آن در منزل خود، با ما تماس بگیرید

مشاوره و خرید از ماندگار

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید

خوشحال میشویم نظراتان را با ما به اشتراک بزارید