هر روز از ساعت ۹ تا ۵ بعد از ظهر

سبک های دکوراسیون داخلی را بشناسید! آشنایی با انواع دکوراسیون

سبک های دکوراسیون داخلی را بشناسید! آشنایی با انواع دکوراسیون

نوید بهروزی اسفند 17، 1400 ۶ دقیقه مطالعه

سبک های دکوراسیون داخلی 

احتمالا متوجه شده اید که دکوراسیون بسیاری از منازلی که تا الان دیده ایم پیرو الگوی خاصی نیست و بعضا هیچ قانونی در آن ها رعایت نمی شود. در این مطلب از سبک دکوراسیون داخلی و انواع دکوراسیون می گوییم تا در این کار کمی تخصصی تر عمل کنیم. از آن‌جایی که طراحی دکوراسیون محل کار یا خانه یا هر محیطی شرایط و قواعد خاصی را نیاز دارد، لازم است پس از شناخت این شرایط و قواعد مختلف، انتخاب های خود را متناسب با این موارد انجام دهید و محیط مناسب برای کار یا زندگی را نیز هماهنگ با این قواعد تنظیم کنید. در این راه، ماندگار شما را با انواع طرح‌های محبوب و شناخته شدۀ دنیا آشنا خواهد کرد. در این مقاله معروف ترین سبک های دکوراسیون داخلی را معرفی می کنیم.

معرفی 14 نمونه از محبوب‌ترین سبک‌های طراحی داخلی

در این بخش نمونه‌های مدرن، صنعتی و قدیمی وجود دارند. چالش این موضوع برای همه در انتخاب و توصیف سبک مورد نظر آنها است. لازم است بدانید چه سبکی مد نظر شماست تا بهترین نمونۀ موجود را انتخاب کنید. بعضی مشتریان راغب هستند تا با ترکیب طرح‌های مختلف به طرح دکوراسیون داخلی دلخواه خود برسند. برای این که یک پروژۀ طراحی داخلی را شروع کنید مهم است که با سبک‌های مختلف طراحی داخلی آشنایی داشته باشید و تفاوت آن‌ها را تشخیص دهید.

سبک مدرن، یکی از پرکاربردترین ها

در این سبک از طراحی دکوراسیون داخلی می‌توان به وضوح نظم در بخش‌های مختلف را دید و بیشتر مواد مصرفی به کار رفته در این سبک شامل فلزات، شیشه‌ها و آهن هستند. با این سبک می‌توان یک نمونۀ ساده را طراحی کرد و به طور کلی محیطی ساده و بدون ترکیبات متنوع را طراحی کرد و از آن به عنوان زیباترین دکوراسیون داخلی منزل یاد کرد.

سبک دکوراسیون معاصر

این سبک از دکوراسیون داخلی با سبک مدرن تفاوت‌هایی دارد و در برخی موارد ممکن است این دو را یکی تلقی کنند. در حالی که سبک مدرن را می‌توان از دوره‌های پس از قرن بیستم مشاهده کرد در حالی که معاصر سبکی است از دوران کنونی ولی با تغییراتی در سبک مدرن که می‌تواند انحنای اطرف محیط را در آن دید شکل گرفته است. این سبک می‌تواند برای دکوراسیون داخلی پذیرایی مناسب باشد.

سبک طراحی داخلی مینیمالیست

این عنوان از استرالیا آمده است و در اصل در سبک مدرن تغییراتی ایجاد می‌کند که به شکل ساده‌تری با نام مینیمالیست شناخته می‌شود. در این سبک از دکوراسیون داخلی پالت‌های ساده و بی‌رنگی به چشم می‌خورند که طرحی ساده را ارائه می‌کند. به صورت کلی این طرح معنای کارکرد را با خطوط بسیار دقیق و منظم القا می‌کند.
یکی از مفاهیمی که در زمینه دکوراسیون داخلی وجود دارد و به مفهوم مینیمالیسم ارتباط زیادی دارد، فنگ شویی است. اگر می خواهید در مورد این مفهوم بیشتر بدانید مقاله فنگ شویی چیست را مطالعه کنید.

سبک طراحی داخلی مینیمال

سبک طراحی صنعتی!

در این سبک از طراحی دکوراسیون داخلی به راحتی می‌توان فضای صنعتی را تجسم کرد. این طرح برای طراحی‌های مشابه انباری یا زیرشیروانی‌های شهری دیده می‌شود.در این سبک وجود آجر و تجهیزات فلزی بسیار معمول است. می‌توانید این فضای طراحی را با سقف‌های بلند، الوارهایی کهنه و لوسترهای فلزی تجسم کنید. در این سبک از طراحی دکوراسیون داخلی می‌توانید با استفاده از تصاویر رنگی یا قاب‌های هنری، تمامی رنگ آمیزی که در مجموعه خنثی دیده شده را که از چوب و فلز منشا می‌گیرد را جبران کنید.

 

طرح های نیمه مدرن

مبدا پیدایش این سبک را می‌توان در نیمۀ قرن 19 مشاهده کرد. این سبک از دکوراسیون داخلی در اصل ترکیبی از طرح‌های نوستالژی از نیمۀ قرن 19، سبک مدرن و بخش‌هایی الهام گرفته از طرح مینیمالیسم است. در طرح‌های نیمه مدرن گذشته طرح‌های عملکردی به چشم می‌خورد. ویژگی این طرح یعنی بهره‌مندی از آثار معاصر به راحتی و با ساختار ساده را می‌توان درفرم‌های طبیعی مانند صندلی‌های تخم مرغی شکل دید.

استایل دکوراسیون داخلی اسکاندیناوی

این طرح از دکوراسیون داخلی در اصل بیانگر سادگی زندگی اروپای شمالی است. هر چند که مبلمان اسکاندیناوی به شکل ساده‌ای طراحی می‌شوند اما نمای یک اثر هنری را به بیننده القا می‌کنند. در طراحی مجموعه این مبلمان می‌توان خطوط زیبایی را دید که از هنر مجسمه‌سازی الهام گرفته‌اند. دیگر ویژگی مشابه میان این اجزای طراحی دکوراسیون داخلی، وجود پالت‌های سفید و به صورت ترکیب در کنار مواد طبیعی چون چوب‌های فشرده، میناکاری و شیشه‌کاری‌ها، کف پوش‌های از جنس استیل، آلومینیوم و چوب‌های برش خوردۀ عریض دیده می‌شود.
اگر در این نوع طراحی دکوراسیون داخلی رنگ‌هایی استفاده شوند با کاربرد از آثار هنری، الیاف طبیعی، انواع پوست و خز طبیعی یا مصنوعی یا یک مبل راحتی صورت گرفته است. همچنین از آثار رایج در این سبک می‌توان به لوستر یا روشنایی طبیعی، وسایل محدود در فضای طراحی شده و سایر لوازم کاربردی اشاره کرد.

سبک طراحی اسکاندیناوی

 

سبک دکوراسیون کلاسیک (سنتی)

در این سبک از طراحی دکوراسیون داخلی می‌توان ویژگی‌های سبک کلاسیک را به همراه لوازم زینتی و متنوعی مشاهده کرد که در کشورهای اروپایی سابقۀ طولانی دارد. در این نوع طراحی معمولا از چوب‌های تیره استفاده شده و پالت‌های رنگ به همراه انواع متنوعی از بافت و طرح‌های منحنی استفاده می‌شود. مبلمان‌های این سبک از دکوراسیون داخلی دارای ظرافت‌هایی در شکل و نوع پارچه هستند که به صورت‌های متفاوتی نقش نگاری شده و از جنس‌های مخمل، ابریشم یا بین دو این جنس (مشابه) هستند که در این بخش تنوع زیادی وجود دارد.
سبک طراحی سنتی جزئیات کلاسیک، وسایل مجلل و لوازم جانبی فراوان را ارائه می‌دهد. این ریشه در حساسیت‌های اروپا دارد. در بیشتر طرح‌های سنتی اصالت، تنوع و لایه‌های زیادی دیده می‌شود.

سبک طراحی داخلی سنتی

سبک انتقالی

این سبک از طراحی دکوراسیون داخلی بسیار محبوب است چون در آن از سبک‌های مدرن و سنتی استفاده می‌شود و مناسب فضایی است که از هیچ سبکی در آن استفاده نشده است. این سبک می‌تواند احساس تعادل همراه با جذابیت را به محیط ببخشد که در عین حال می‌تواند منحصر به فرد باشد. در این سبک از دکوراسیون داخلی نیز می‌توان اجزایی از سبک مدرن مانند آهن و شیشه را به وضوح دید و این اجزا در کنار لوازم مجلل دیده می‌شوند. این طرح از طراحی‌های فضای داخلی به طوری طراحی شده است که در آن احساس آرامش و راحتی با وجود ترکیبی از رنگ‌های خنثی را به بیننده منتقل می‌کند و همچنین با وجود ساختار مجلل به محیط گرمی و دلپذیری خاصی می‌دهد.

سبک فرانسوی، شبیه به سبک کلاسیک

از ویژگی‌های بارز سبک دکوراسیون داخلی فرانسوی می‌توان به وجود رنگ‌های گرم و تیره، مبلمان چوبی قدیمی و زینتی اشاره کرد. این نوع از طراحی از خانه‌های موجود در مزارع گرفته شده است. همچنین در این سبک ممکن است طرح‌هایی به رنگ روشن و گرم در کنار هم دیده شوند که در آن از رنگ‌های قرمز، زرد و آجری وجود دارند. در این طرح می‌توان صفحه‌ای را  طراحی کرد که به کمک ظروف چینی تزیین شده است و در آن رومیزی و کاورهای سنگین به کار رفته است. سبک فرانسوی به سبک های کلاسیک و سبک سلطنتی در طراحی دکوراسیون منزل ایرانی استفاده می شود شباهت زیادی دارد.

سبک بوهمیان، مشهور و پرطرفدار

این سبک از طراحی مختص طراحی‌های فضای خانه است و در آن نمایی از زندگی آسوده و راحت با قاعدۀ محدود را می‌توان دید که در آن غیر از رعایت خواستۀ قلبی شما قانونی وجود ندارد. در این سبک از دکوراسیون داخلی در خانه‌های بوهمیان می‌توان از مبلمانی قدیمی در کنار لوازم روشنایی و فرش‌هایی با طرح‌های الهام‌انگیز جهانی استفاده کرد که در انواع متفاوت از منابع مختلف مانند بازار و سفرهای متنوع پیدا می‌شوند.
در این سبک از دکوراسیون داخلی به شکل رایج می‌توان بالش‌ها و نشیمن‌های راحتی را دید که در این سبک در کنار لوازم روشنایی از نوع مجلل و فرش‌های قدیمی قرار گرفته‌اند. همچنین در این سبک می‌توان صندلی یا نشیمن‌های مربوط به نیمۀ قرن را استفاده کرد. در سبک بوهمیایی تنها یک راهکار ساده تعریف شده است آن هم انتخاب بر پایۀ قلب شماست.

سبک طراحی داخلی بوهمیان

طراحی به سبک دکوراسیون روستایی

در طراحی داخلی به سبک روستایی از الهامات طبیعی بهره می‌گیرند و نیز از مواد خام و وسایل نیمه‌کاره مانند چوب و سنگ استفاده می‌شود. در این نوع از طراحی لوازم اضافی می‌توانند بیرون از محیط خانه در کنار وسیلۀ گرمایشی ساختار این نوع معماری را تکمیل کند که ممکن است در آن ساختارهایی مانند سقف‌های طراحی شده با چوب دیده شوند. در بیشتر طرح‌های دکوراسیون داخلی امروزی سبک روستایی را با وسایل و مبلمان مدرن تلفیق می‌کنند.

سبک شیبی شیک

این سبک از دکوراسیون داخلی الهام گرفته از سبک‌های کهن است که در مقایسه با بوهمیان و سبک‌های دیگر طراحی داخلی، این سبکی زنانه و لطیف‌تر است. مبلمانی که در این سبک از دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود اغلب به صورت بهم ریخته هستند یا به این شکل به نظر می‌رسند. رنگ‌ها به صورتی قرار گرفته‌اند که در نهایت به شکل عتیقه به نظر می‌رسند. در پالت‌های این مجموعه می‌توان رنگ‌های سفید، کرم و رنگ‌های پاستلی را به وفور دید. لوسترهای این مجموعه و دیوارآویزهای آن می‌توانند نمای زنانۀ این سبک را بیشتر نشان دهند.

دکوراسیون هالیوودی

این استایل از دکوراسیون داخلی که نام هالیوود ریجنس نیز شناخته می‌شود نوعی از طراحی داخلی است که در آن سطح بالایی از وسایل و امکانات در حد مجلل و فاخر یافت می‌شوند. این سبک  از دکوراسیون داخلی طراحی مناسب افرادی است که از تجمل‌گرایی لذت می‌برند. در این سبک می‌توان آثاری از استایل ویکتوریا را ملاحظه کرد مانند ملحفۀ خواب مخمل، مبلمان مخمل و تافته‌های مجلل و غیره. در این سبک رنگ‌های به کار رفته در پالت مجموعه عموما پررنگ هستند مانند رنگ‌های بنفش، قرمز و آبی فیروزه‌ای.

سبک دکوراسیون ساحلی

نام دیگر این سبک عموما همپتونز است و از سواحل ایالت متحدۀ آمریکا نشات گرفته است. از خصوصیات بارز این سبک کاربرد رنگ‌های روشن و به صورت همراه با مجموعه رنگ‌های خنثی یا سرد در کنار رنگ‌های طیف آبی و سبز است. در این سبک از دکوراسیون داخلی همچنین مبلمان به صورت سفید یا بژ طراحی شده‌اند و در کنار آن‌ها لوازم چوبی و الهام گرفته از دریا دیده می‌شود.
همچنین طرح‌های راه راه برای بالش‌های متنوع، پنجره‌های عریض و بزرگ، مبلمان با رنگ روشن و چوب سفید رنگ شده از نمونه‌های این مجموعه است. می‌توان گفت طراحی دکوراسیون داخلی این مجموعه به صورتی مشخص شده که منظرۀ ساحلی و دریا را یادآور می‌شود.

نتیجه‌گیری

برای انتخاب درست و نیز دستیابی به نتیجۀ دلخواه در زمینه طراحی سبک های دکوراسیون داخلی  لازم است به بررسی همۀ ویژگی‌های طرح‌های موجود پرداخته و دقت لازم را داشته باشید. با دانستن جزییات دقیق می‌توانید این طراحی را تا جای ممکن به سلیقۀ خود نزدیک کنید و تصویری از فضای خانه یا محل کار خود را با ویژگی‌های مد نظر خود بسازید. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به صفحه فروشگاه مبلمان ماندگار ازنمونه کارهای ما دیدن کرده و طرح مورد نظر خود را سفارش دهید.
 

زیبایی را به منزل خود بیاورید!

برای مشاوره در مورد محصولات ماندگار و دکوراسیون
آن در منزل خود، با ما تماس بگیرید

مشاوره و خرید از ماندگار

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید

خوشحال میشویم نظراتان را با ما به اشتراک بزارید