هر روز از ساعت ۹ تا ۵ بعد از ظهر

انواع مبلمان راحتی (دسته بندی متنوع مبل های راحتی)

انواع مبلمان راحتی (دسته بندی متنوع مبل های راحتی)

نوید بهروزی خرداد 24، 1401 ۶ دقیقه مطالعه

انواع مبلمان راحتی

در حال حاضر انواع مبلمان راحتی(sofa) در بازار وجود دارد. مدرن‌تر شدن خانه‌ها، کوچک شدن فضاها و نیاز به حمل و نقل راحت، مدل های مبلمان راحتی را با تنوع بیشتری روبرو کرده است. این مقاله برای شماست تا با انواع مبلمان راحتی، بیشتر آشنا شوید.

مبل‌ها در تقسیم بندی کلی به دو دسته مبل کلاسیک و مبل راحتی تقسیم می‌کنند. تنوع مبلمان راحتی در بازار به حدی زیاد شده است که انتخاب را اندکی سخت‌تر از گذشته می‌کند. تشخیص نیاز و شناسایی طرح و نوع مبل، بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد. امروز کمتر خانه‌ای را می‌توان یافت که در دکوراسیون آن از مبل استفاده نشده باشد. مبل‌ها از مهم‌ترین وسایل خانه هستند.

حس شیک بودن منزل به همراه کاربرد عالی آن‌ها باعث افزایش چشمگیر رشد صنعت مبلمان شده است. به خصوص که حتی در برخی خانه‌ها، اتاق خواب‌ها نیز مجهز به مبلمان شده‌اند. مسئله‌ای که انتخاب مبل را سخت می‌کند، بیش از هر چیز دیگر تنوع آن‌هاست. چرا که جدا از زیبایی، باید کاربردی بودن آن‌ها و محیط خانه را نیز در نظر داشته باشید.

انواع مبل راحتی جدید

انواع مبلمان راحتی و مطابق با نیاز روز

در حال حاضر انواع مبلمان راحتی در بازار وجود دارد. مبل راحتی به مبل‌هایی گفته می‌شود که بیشتر جنبۀ استراحت و گذراندن اوقات فراغت را دارند. هرچند که کاربرد آن‌ها برای مهمانی‌ها نیز همچنان برقرار است. مدرن‌تر شدن خانه‌ها، کوچک شدن فضاها و نیاز به حمل و نقل راحت، مدل های مبلمان راحتی را با تنوع بیشتری روبرو کرده است.

وضعیت دورکاری و کار در منزل نیز از طرف دیگر در این قضیه اثرگذار می‌باشد. در عصر حاضر، عدۀ زیادی از مردم ترجیح می‌دهند یا ناچارند که در خانه کار کنند. به همین دلیل مبل‌هایی طراحی شده‌اند که مطابق با نیاز این دسته از افراد باشد. انواع مبل راحتی با قابلیت تغییر حالت وجود دارند که امکان دسترسی به فضای مناسب برای کار را نیز فراهم می‌کنند. این مقاله برای شماست تا با انواع مبلمان راحتی، بیشتر آشنا شوید.

تنوع مبلمان راحتی بر اساس شکل و کاربرد

انواع مدل های مبلمان راحتی را می‌توان بر اساس دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم کرد. تقسیم بندی بر اساس تعداد نفرات، نوع دسته، کاربرد و شکل ظاهری، موضوعات کلی آن هستند. اما به نظر، شکل ظاهری و کاربرد، بهترین نوع دسته بندی برای انواع مبلمان راحتی باشد. همچنین که بسیاری از مبل‌ها، بیشتر جنبۀ کاربری خاصی را پوشش می‌دهند. به همین دلیل در معرفی انواع مبل راحتی، ابتدا آن‌ها را بر اساس شکل قرارگیری‌شان در محیط بررسی می‌کنیم.

مبل راحتی ال

استفاده از شکل ال برای طراحی مبل راحتی، طرفداران زیادی دارد. مبل ال راحتی به دلیل اشغال فضای کم، استفادۀ بهینه‌تری از محیط را در بر دارد. از طرف دیگر، فضای بیشتری را نیز برای نشستن ایجاد می‌کند. مبل ال راحتی بیشتر در محیط‌های کوچک مثل آپارتمان‌ها، کارگاه‌ها و استودیوها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی از این مبل‌ها امکان تخت خواب شدن را نیز دارند. عمدتاً طراحی مبل ال به این شکل است که آن‌ها را در گوشه‌ای از خانه قرار می‌دهند. اما قرارگیری آن‌ها در محیط‌های بزرگ و در وسط سالن نیز دکوراسیون جالبی را ایجاد می‌کند. برخی از این مبل‌ها به صورت تکه تکه و شبیه با پازل هستند. این مبل‌ها را می‌توان به شکل‌های مختلف و جدا از هم نیز قرار داد. اما بیشتر مبل‌های ال راحتی به گونه‌ای هستند که تنها می‌توان در یک حالت آن‌ها را چید.

مبل راحتی اسپرت

مبل‌های اسپرت به مدل‌هایی از مبل راحتی گفته می‌شود که ویژگی‌های خاصی در طراحی ظاهری دارند. البته که مبل‌های اسپرت تنوع رنگ و طرح زیادی دارند. روکش اغلب این مبل‌ها از جنس کتان یا مخمل است. ارتفاع مبل اسپرت در مقایسه با دیگر مدل‌های مبل‌ها کمتر است. به همین دلیل راحتی بیشتری در هنگام نشستن روی مبل‌های اسپرت حس می‌شود.

دستۀ این مبل‌ها پهن‌تر بوده و دارای روکش نرم است. مبل اسپرت معمولاً در ست‌های هفت نفره یا نه نفره ساخته می‌شوند. این مدل از مبل‌ها کوسن‌های زیادی دارند. در طراحی بسیاری از آن‌ها نیز به جای پشتی، از چند بالشتک بزرگ برای لم دادن استفاده شده است. عمق نشیمنگاه مبل اسپرت نیز بیشتر از دیگر مبل‌هاست.

مبل اسکارلت

مبل اسکارلت به دسته‌ای از مبل‌های راحتی گفته می‌شود که طراحی شیک و لوکسی دارند. این مبل‌ها در بین دیگر مبل‌های راحتی محبوبیت بیشتری دارند. چرا که در عین راحت بودن، ظاهری شیک و مجلسی نیز دارند. مبل اسکارلت دارای پایه‌های چوبی است. چوب پایه‌ها نیز معمولاً تا جلوی دسته‌های مبل امتداد یافته است. در ساخت مبل اسکارلت از فوم نرم و راحت استفاده می‌شود.

مبل اسکارلت معمولاً وزن سبکی دارند. سادگی، زیبایی و قیمت مناسب این مبل، محبوبیت این مبل‌ها را زیاد کرده است. مبل اسکارلت هم مبلی راحت است و هم مناسب پذیرایی از مهمانان و مراسم‌های رسمی می‌باشد. بیشترین چوبی که در ساخت مبل اسکارلت استفاده می‌شود، چوب روس است. پارچۀ مازراتی، ملیتا و اروس نیز از عمده‌ترین پارچه‌هایی هستند که در ساخت مبل اسکارلت به کار گرفته می‌شوند.

مبل راحتی اسکارلت

مبل چستر

لمسه دوزی، ویژگی اصلی مبل چستر است. این خصوصیت در پشتی، نشیمن و همچنین روی دسته‌های مبل دیده می‌شود. لمسه دوزی‌های مبل چستر هم باعث افزایش طول عمر پارچۀ مبل می‌شود و هم مانع از چروک شدن لباس می‌گردد. مبل چستر قدمت زیادی در جهان دارد. مبل راحتی چستر در گذشته بیشتر در خانه‌های اشرافی یافت می‌شد و جنس پارچۀ آن نیز از چرم بود.

بعدها با متنوع شدن پارچۀ مبل چستر، استفاده از آن در بین عوام رواج یافت. همچنین که کوچک شدن اندازۀ مبل‌ها نیز جای آن را در آپارتمان‌ها و اماکن کوچک‌تر باز کرد. دسته‌ها و پشتی مبل چستر اصل یکسان بوده و پارچۀ چرم دارد. ظاهر لوکس مبل چستر به عنوان یک مبل راحتی، مورد پسند افراد زیادی است. به ویژه که تمیز کردن این مبل‌ها بسیار راحت است. اما جنس چرم آن ممکن است در فصل تابستان اندکی آزاردهنده باشد.

مبل راحتی چستر

مبل لاوسون

مبل راحتی لاوسون یکی از مدل‌های ساده‌ای است که قدمت ساخت آن به اوایل قرن بیستم میلادی بازمی‌گردد. در طراحی ظاهری مبل لاوسون عمدتاً از خطوط مستقیم و صاف استفاده شده است. در واقع، طراحی مبل لاوسون مدرن و ساده است و همین ویژگی باعث محبوبیت زیادی در آن می‌شود. پشتی مبل لاسون، بلند و زاویه‌دار است.

دسته‌های کوتاه نیز از دیگر ویژگی‌های این مبل‌هاست. مبل لاوسون، راحتی زیادی را در حین نشستن القاء می‌کند. همچنین که یکی از مبل‌های مناسب برای خوابیدن و دراز کشیدن است. دستۀ مبل لاوسون ممکن است باریک و مستطیلی یا گرد و کوچک باشد. در طراحی دکوراسیون مدرن، عمدتاً از دسته‌های مستطیلی استفاده می‌شود.

مبل راحتی انگلیسی

در بین مبل‌های راحتی، مبل انگلیسی طراحی ساده و کلاسیکی دارد. دستۀ این مبل‌ها کوتاه و گرد بوده و مقداری عقب‌تر از نشیمن مبل قرار گرفته است. مبل راحتی انگلیسی معمولاً دارای پایه‌های چوبی کوتاه است. نشیمنگاه این مبل‌ها دو تکه بوده و دارای بالشتک‌های بسیار نرم و راحتی است. همچنین که عمق نشیمن آن نیز زیاد است. به همین دلیل اغلب از کوسن‌های زیادی بر روی این مبل‌ها استفاده می‌شود. مبل راحتی انگلیسی به عنوان مبلی که می‌توان خواب راحتی روی آن داشت شناخته می‌شود. طراحی سادۀ آن باعث شده است که هم در فضاهای اسپرت و هم در فضاهای کلاسیک بتوان از این مبل استفاده کرد.

مبل تاکسیدو

مبل تاکسیدو در ظاهر شباهتی زیاد به مبل چستر دارد. این مبل دارای دسته‌ها و تکیه‌گاه کم ارتفاع است. در طراحی مبل تاکسیدو هم ممکن است از دکمه‌های لمسه دوزی شده استفاده شده باشد. مبل تاکسیدو یکی از گزینه‌های خوب برای خانه‌های مدرنی است که می‌خواهند طراحی ساده و مینیمالی داشته باشند.

از ویژگی‌های بارز این مبل، خطوط صاف و مستقیم در طراحی ظاهری آن است. مبل تاکسیدو دارای ظاهری جعبه‌ای شکل است. همچنین که ارتفاع پشتی و دستۀ این نیز برابر است. پایه‌هایی که در مبل تاکسیدو طراحی شده‌اند نیز کوتاه است. در کل نمی‌توان مبل تاکسیدو را مبلی راحت دانست. اما برای افرادی که می‌خواهند ظاهری شیک و ساده را در دکوراسیون خود به کار بگیرند، گزینۀ مناسبی خواهد بود.

مبل بخش بندی شده

یکی از نمونه‌های مبل‌های راحتی که انعطاف زیادی در چیدمان دارد، مبل‌ راحتی بخش بندی شده است. طراحی این مبل‌ها به گونه‌ای است که از بخش‌های مختلف و جدا از هم تشکیل شده است. به این ترتیب می‌توان بنا به محیط، آن‌ها را به شکل دلخواه چید. این مبل‌ها گزینه‌هایی عالی برای خانه‌های کوچک امروزی و نشیمن‌های خودمانی است.

مبل بخش بندی شده انواع زیادی دارد. با توجه به ظاهری که این مبل‌ها دارند می‌توانند در دکوراسیون‌های مدرن و کلاسیک به کار بروند. برخی از مبل‌های راحتی ال نیز در دسته‌بندی مبل بخش بندی شده قرار می‌گیرند. مبل‌های (U) شکل و دایره‌ای نیز در بسیاری از کافه‌ها، خانه‌ها و تالارها کاربرد دارد.

مبل راحتی لاوسیت

مبل راحتی لاوسیت به گونه‌ای طراحی شده است که جای نشستن دو انسان بالغ روی آن فراهم باشد. مبل لاوست به عنوان کاناپۀ دو نفره یا عاشقانه هم شناخته می‌شود. این مبل‌ها چیزی حدود یک و نیم متر طول دارند. قدمت ساخت این مبل‌ها به قرن شانزدهم بازمی‌گردد. عمده استفاده‌ای که از این مبل می‌شد برای قرارهای عاشقانه بود.

در فرهنگ انگلیسی، مبل لاوسیت غنای زیادی دارد. طرح‌های ابتدایی این مبل‌ها صرفاً دارای دسته و نشیمنگاه و فاقد پشتی بود. اما در طرح‌های امروزی از مبل راحتی لاوسیت، مدل‌های متنوع‌تری از آن یافت می‌شود. برخی از مدل‌های مبل لاوسیت که در بازار یافت می‌شوند فاقد دسته هستند. اندازۀ مبل لاوسیت از مدل‌های معمولی مبل ۲ نفره کوچک‌تر است. اتاق‌های نشیمن کوچک و اتاق خواب‌ها، بهترین مکان برای مبل لاوسیت هستند.

مبل راحتی تخت خواب شو

مبل تخت خواب شو یکی از مدل‌های کاربردی مبلمان راحتی در فضاهای کوچک آپارتمانی است. مکان‌هایی که فضای کوچکی دارند و فاقد اتاق خواب هستند، بهترین گزینه برای قرارگیری مبل‌های تخت خواب شو می‌باشند. مبل تخت خواب شو تحت عنوان مبل فوتون هم شناخته می‌شود. در هنگام خرید مبل تخت خواب شو، جنس پارچه، کیفیت لولاها و بافت آن را بررسی کنید. بهتر است مبل تخت خواب شو دارای پارچه‌ای با بافت ملایم و ریز باشد. چرا که در غیر این صورت، بافت نامناسب آن می‌تواند آزاردهنده باشد.

مبل راحتی تخت خواب شو

مبل ریکلاینر یا ریلکسی

مبل راحتی ریکلاینز در گروه مبل‌های پزشکی و سلامت قرار می‌گیرند. مهم‌ترین ویژگی که مبل ریکلاینر دارد، ارگونومیک بودن آن است. به نحوی که بیشترین سازگاری را با آناتومی بدن دارد. بدین ترتیب، هنگام استفاده از آن‌ها حس آرامش زیادی احساس می‌شود. این مبل‌ها قابلیت تغییر حالت نشستن و دراز کشیدن دارند. زمانی که فرد روی این مبل دراز می‌کشد، هیچ‌گونه فشاری به عضلات بدن او وارد نخواهد شد. همۀ بخش‌های این مبل‌ها قابلیت تنظیم دارند. تکیه‌گاه، نشیمنگاه و محل قرارگیری زانوها و پاها، امکان تغییر حالت دارند. در نتیجه، فرد می‌تواند بهترین حالت که متناسب با بدن او باشد را در مبل تنظیم نماید.

انواع مبل راحتی

مدلی دیگر در دسته بندی مبلمان راحتی

آنچه تا کنون گفته شد، دسته بندی مبل‌های راحتی بر اساس شکل ظاهری و کلی آن‌ها بود. اما می‌توان مبل‌ها را بر اساس ویژگی‌های دیگری نیز دسته بندی کرد. یکی از بخش‌های مبل که تأثیر زیادی در طراحی کلی مبل دارد، دسته‌های مبل است. بدین ترتیب، دسته‌بندی دیگری که برای مبل‌های راحتی انجام می‌شود، بر این اساس خواهد بود. مبل‌های راحتی بنا به نوع دستۀ آن‌ها به این ترتیب هستند:

دستۀ مستطیل شکل: مناسب برای نشیمن و اتاق خواب‌های کوچک
دستۀ گرد: مناسب برای محیط‌های غیررسمی و خودمانی
دستۀ منحنی شکل: مناسب برای پذیرایی و محیط‌های اداری
دستۀ شیب‌دار: ظاهری متعادل دارند و مناسب برای هر دو محیط رسمی و غیررسمی هستند.
دستۀ فوم دار: مناسب برای محیط‌های خودمانی و افرادی که عادت به خوابیدن روی مبل دارند.
بدون دسته: مناسب برای دکوراسیون مدرن و مینیمال و همچنین استفاده به عنوان تخت خواب

 

با در نظر داشتن دسته بندی فوق، می‌توان مدلی کامل‌تر از انواع مبل را در ذهن داشت. علاوه بر اینکه می‌توان مبل‌‌ها را بر اساس نوع و شکل دستۀ آن‌ها تقسیم بندی کرد، امکان دسته‌بندی آن‌ها بر اساس ارتفاع پشتی مبل نیز وجود دارد. مبل‌های راحتی را می‌توان بر اساس ارتفاع پشتی آن‌ها به سه گروه تقسیم کرد:

مبل راحتی با ارتفاع پشتی و دستۀ برابر: این مبل‌ها معمولاً دارای پشتی کوتاه هستند و در مقایسه با دیگر مبل‌ها راحتی کمتری دارند.
مبل راحتی با ارتفاع پشتی بلندتر از دسته‌ها: این مدل از مبل‌ها، رایج‌ترین مدل از مبل‌های راحتی هستند که نشستن روی آن‌ها حس راحتی بیشتری را انتقال می‌دهند.
مبل راحتی بدون پشتی: این مدل از مبل‌ها بیشتر مناسب تکیه دادن به دیوار یا تخت خواب هستند. مبل لاوسیت یک مدل از این مبل‌ها می‌باشد.

 

زیبایی را به منزل خود بیاورید!

برای مشاوره در مورد محصولات ماندگار و دکوراسیون
آن در منزل خود، با ما تماس بگیرید

مشاوره و خرید از ماندگار

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید

خوشحال میشویم نظراتان را با ما به اشتراک بزارید