هر روز از ساعت ۹ تا ۵ بعد از ظهر

انواع صندلی- معرفی انواع صندلی موجود در بازار

انواع صندلی- معرفی انواع صندلی موجود در بازار

نوید بهروزی تیر 25، 1401 ۶ دقیقه مطالعه

انواع صندلی

صندلی ها انواع مختلفی دارند و هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. در این مقاله انواع صندلی را از نظر کاربرد مورد بررسی قرار داده ایم.

از زمانی که انسان ها شروع به ساخت قطعات مورد نیاز خود توسط اجسام و مواد موجود در طبیعت کردند، هزاران سال می گذرد. به مرور زمان دانش انسان نسبت به قوانین فیزیک و طبیعت اجسام افزایش پیدا کرد و ابزارها نیز به همین اندازه متنوع و بهتر شدند. صندلی یکی از لوازمی است که انسان از دوران پارینه سنگی از آن استفاده می کند. از قطعات کوچک سنگ گرفته تا مبل ها و صندلی های راحتی پر زرق و برق امروزی، در این مطلب قصد داریم انواع صندلی و کاربرد هرکدام را برای شما تشریح کنیم. ادامه مطلب را با ما همراه باشید.
 

دسته بندی انواع صندلی (از نظر کاربرد)

شاید دسته بندی و نام بردن از انواع صندلی کار ساده ای نباشد. هر روزه بنا به نیازهای انسان، انواع مختلفی صندلی تولید و به بازار عرضه می شود. با این وجود معروف ترین و پرکاربردترین صندلی ها را می توان در یک لیست مورد بررسی قرار داد. در این مطلب به صورت مختصر به تشریح انواع صندلی در لیست زیر خواهیم پرداخت:

کاناپه
صندلی معابر
نیمکت
صندلی راحتی
صندلی ساحلی
صندلی اپنی
صندلی کامپیوتر
صندلی آرایشگاه
صندلی مدیریتی
صندلی ایوان
صندلی تا شدنی
صندلی پلاستیکی
صندلی زینتی
چهارپایه
ویلچر

در ادامه نیز به صورت مختصر هرکدام از انواع صندلی را توضیح خواهیم داد و به کاربردهای آن‌ها خواهیم پرداخت.

کاناپه (مبل)

کاناپه یا مبل یکی از انواع بسیار پرکاربرد صندلی است که تقریباً در هر خانه ای یافت می شود. کاناپه معمولاً برای استفاده بیش از یک نفر ساخته شده و هدف اصلی آن نهایت آسودگی هنگام نشستن است. در ساخت کاناپه مواد مختلفی استفاده می شود. چوب، پارچه و چرم از پرکاربردترین مواد استفاده شده در ساخت کاناپه هستند.

امروزه صنعت مبلمان یکی از پردرآمدترین صنایع جهان است و در کشور ما نیز شرکت های بسیار زیادی در حال ساخت مبل برای منازل هستند. مبل معمولاً در منازل استفاده می شود اما ممکن است در ادارات، بیمارستان ها و برخی مدارس نیز مورد استفاده قرار گیرند.

کاناپه یا صندلی مبلی

صندلی معابر

صندلی معابر یکی از پرکاربردترین انواع صندلی است که در هر گوشه و کنار شهر و بخصوص در پارک ها به وفور یافت می شود. این مدل صندلی معمولاً از فلز، چوب، سنگ یا ترکیبی از این موارد ساخته می شود. صندلی معابر معمولاً در رنگ های متنوع ساخته شده و در زیباسازی شهری نیز کاربرد فراوانی دارد. این صندلی معمولاً یک نوع نیمکت به شمار می رود اما به دلیل کاربرد فراوان، آن را در یک گروه جداگانه نام بردیم.

نیمکت

نیمکت ها یکی از پرکاربردترین انواع صندلی هستند. نیمکت اغلب بدون پشتی است؛ یعنی شما نمی توانید به آن‌ها تکیه بدهید. این صندلی ها معمولاً در اماکن عمومی و سالن های انتظار استفاده می شود.

در مدارس نیز نیمکت های کشودار برای دانش آموزان گذاشته می شود. از آنجایی که این نیمکت ها در کنار هم قرار داده می شوند، نیازی به پشتی ندارند، چراکه کشوی نیمکت به پشتی فرد جلو تبدیل می شود. بزرگ‌ترها خاطرات زیادی با این نوع نیمکت ها دارند. امیدواریم به زودی بیماری کرونا نیز ریشه کن شده و مدارس جهت جوش و خروش دانش آموزان بازگشایی شوند.

صندلی راحتی

صندلی راحتی در اشکال و جنس های متفاوتی تهیه می شود. صندلی راحتی برخلاف مبل معمولاً برای استفاده یک نفر یا نهایتاً دو نفر تهیه می شوند. صندلی راحتی به گونه ای طراحی می شود که شما نهایت آسایش را در آن داشته باشید و حتی بتوانید روی آن به صورت نشسته چرت بزنید. روکش صندلی راحتی اغلب از چرم است. مدل های حصیری این صندلی نیز طرفداران زیادی دارد.

صندلی ساحلی

صندلی ساحلی یا صندلی عرشه یکی از صندلی های قابل حمل و تاشو است که معمولاً از جنس چوب یا حصیر ساخته می شود و یک روکش پارچه ای دارد. همان طور که از نام آن پیدا است، این نوع صندلی معمولاً در سواحل مورد استفاده قرار می گیرد. سهولت حمل و نقل و مقاومت در برابر رطوبت از خصوصیات این نوع صندلی است. در صورت پاره یا مخدوش شدن پارچه آن، به سادگی می توان آن را تعویض کرد. صندلی ساحل نیز یک نوع صندلی راحتی به شمار می رود.

صندلی ساحلی

صندلی اپنی و صندلی کافی شاپی

صندلی های مخصوص اپن که در برخی کافی شاپ ها استفاده می شود و صندلی های کافی شاپی هم یکی دیگر از انواع صندلی محسوب می شوند. در مقاله انواع مدل صندلی اپنی، در مورد این صندلی ها بیشتر توضیح داده ایم.

صندلی کامپیوتر

یکی از انواع پرکاربرد صندلی که در چند سال اخیر تقاضای بیش از حدی برای ساخت آن در جریان است، صندلی کامپیوتر است. صندلی کامپیوتر به دلیل گسترش استفاده از کامپیوتر، در منازل و ادارات استفاده فراوانی دارد. صندلی های با کیفیت کامپیوتر معمولاً قیمت بالایی دارند. دلیل آن نیز مشخص است؛ در ساخت این نوع صندلی ها معمولاً آرگونومی دقیقی به کار گرفته می شود. خصوصیات نشستن افراد پشت کامپیوتر مطالعه شده و بر اساس آن تهیه و تولید می شوند. صندلی های کامپیوتر معمولاً دارای چرخ هستند و پشتی آن‌ها قابل تنظیم است. همچنین توسط اهرم می توان ارتفاع صندلی را تغییر داد.

صندلی کامپیوتر

صندلی آرایشگاه

صندلی آرایشگاه تنها مخصوص آرایشگاه است. این نوع صندلی بسیار سنگین است. کف آن ثابت و دارای تکیه گاه بسیار عریضی است؛ مانند صندلی کامپیوتر دارای جزئیات زیادی بوده و به سادگی می توان ارتفاع و بسیاری از زوایای آن را تغییر داد. صندلی آرایشگاه دارای قسمتی قابل جداسازی برای گذاشتن سر روی آن است تا آرایشگر بتواند صورت افراد را اصلاح کند.

در میان این مقاله پیشنهاد می کنیم مقاله ای که در رابطه با معرفی انواع میز ناهارخوری تهیه کرده ایم را نیز مطالعه کنید.

صندلی مدیریتی

صندلی های مدیریتی معمولاً بسیار گران قیمت هستند. دلیل آن نیز مشخص است؛ چون برای مدیران تهیه می شود. صندلی مدیریتی معمولاً دارای روکش چرم است و از دکمه های زینتی در طراحی آن استفاده می شود. این نوع صندلی در دو نوع ثابت و متحرک در بازار موجود هستند. معمولاً در تولید این نوع صندلی از رنگ های سنگین مشکی، قهوه ای و خاکستری استفاده می شود.

صندلی تا شدنی

صندلی تا شدنی یکی از گروه های پرکاربرد در انواع صندلی است. مکانیزم این صندلی ها به گونه ای است که به سادگی با بلند کردن آن‌ها تا شد و قابلیت حمل پیدا می کنند. جنس این صندلی ها معمولاً از فلز یا چوب است. صندلی تا شدنی در مدارس قدیم نیز استفاده زیادی داشتند. همچنین امروزه در برخی مجالس و مراسم های بزرگ از این نوع صندلی ها استفاده می شود.

صندلی پلاستیکی

صندلی های پلاستیکی یکی از پرکاربردترین و البته بی کیفیت ترین انواع صندلی هستند. این مدل صندلی معمولاً از پلاستیک فشرده تولید می شود و بیشتر در مراسم ها مورد استفاده قرار می گیرد. این صندلی ها در انبار جای بسیار کمی اشغال می گیرند، چراکه در هم فرو رفته و به سادگی روی هم انباشته می شوند.

صندلی زینتی

صندلی های زینتی یک دسته کاملاً متفاوت هستند. معمولاً به صورت اختصاصی تهیه شده و در موارد اندکی کاربرد دارند. اریکه یا تخت پادشاهی یکی از معروف ترین انواع صندلی زینتی است. در تولید این صندلی ها هزینه بسیاری صرف می شود و از مواد و مصالح متعددی برای تزئین آن استفاده می شود. در موارد پرکاربرد معمولاً از جواهرات بدلی استفاده می شود اما در انواع اختصاصی از طلا، نقره، الماس، ابریشم و انواع جواهرات در ساخت آن استفاده می شود. مدل صندلی سلطنتی را هم می توان از دسته صندلی های زینتی به حساب آورد.

چهارپایه

چهارپایه قدمتی بسیار طولانی دارد. چهارپایه از سال های بسیار دور برای مصارف متعددی استفاده می شود. برای مثال در دوران قدیم در کنار رودخانه ها برای شستن لباس روی آن می نشستند. واکسی ها برای واکس کردن کفش روی آن می نشستند؛ اما امروزه کاربرد چهارپایه بسیار زیاد است و معمولاً در هر منزلی یکی از آن‌ها یافت می شود. چوب، فلز و پلاستیک از پرکاربردترین مصالح استفاده شده در تولید چهارپایه است. چهارپایه ها معمولاً ارتفاع بسیار کمی دارند و فاقد پشتی برای تکیه دادن هستند.

ویلچر!

ویلچر نیز یک مدل صندلی است که برای افراد معلول مورد استفاده قرار می گیرد. این صندلی در انواع دینامیکی و الکتریکی تولید می شود. برای حرکت دادن نوع دینامیکی باید چرخ آن را توسط دست بچرخانید. نوع الکتریکی اما توسط باتری حرکت می کند و باتری آن نیز قابل شارژ است. برخی انواع ویلچر به دلیل امکانات جانبی برای بیماری های خاص قیمت بسیار بالایی دارند. در تمام بیمارستان ها نیز ویلچر برای بیماران وجود دارد.

همان طور که گفته شد، انواع صندلی را به سادگی نمی توان دسته بندی کرد و نام برد. می توان به جرأت گفت که بیش از ۱۰۰ نوع صندلی وجود دارد و هر روزه نیز به این جمع، مدل های متفاوت و جدید دیگری اضافه می شود.علاوه بر صندلی های گفته شده در این مقاله،صندلی دیگری به نام صندلی پلیمری نیز وجود دارد که کاربردهای زیادی دارد.مثلا هم به عنوان کاناپه میتوان استفاده کرد و هم به علت ضد آب بودن میتوان آن را در حیاط،باغ،تراس و محیط باز هم استفاده کرد. شما نیز اگر تجربه استفاده از صندلی های نامبرده در این لیست را دارید، خوشحال می شویم دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید. صندلی مورد علاقه شما کدام است؟ کدام مدل صندلی در این لیست نامی از آن برده نشده و شما از آن استفاده کرده اید؟

 

زیبایی را به منزل خود بیاورید!

برای مشاوره در مورد محصولات ماندگار و دکوراسیون
آن در منزل خود، با ما تماس بگیرید

مشاوره و خرید از ماندگار

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید

خوشحال میشویم نظراتان را با ما به اشتراک بزارید