هر روز از ساعت ۹ تا ۵ بعد از ظهر

ثاثیر مبلمان بر سلامت ما

ثاثیر مبلمان بر سلامت ما

نوید بهروزی آبان 29، 1402 ۶ دقیقه مطالعه

مبلمانی که برای منزل خود انتخاب می‌کنیم، تأثیر بسزایی بر سلامت و تندرستی ما دارد. از ارگونومی میز و صندلی‌ها، موادی که از آن ها ساخته شده اند، تا ویژگی‌های زیبایی‌شناختی همگی بر انتخاب ما در خرید مبلمان ، تأثیر می‌گذارد. این امر باعث می شود مبلمان به یک ملاحظات بهداشتی مهم تبدیل شود که شایسته توجه بیشتر است. چیدمان صحیح مبلمان در واقع می تواند بر سلامت ما تاثیر بگذارد، در حالی که موارد نادرست می تواند به آن آسیب برساند. یک صندلی ناسالم می تواند به معنای واقعی کلمه به پشت و کمر ما آسیب برساند. در حالی که یک کاناپه با الیاف تحریک کننده آلرژی می تواند باعث خس خس سینه ما شود. در عین حال، یک گوشه دنج برای مطالعه می تواند باعث آرامش خیال ما شود. مبلمان ما نه تنها بر سلامت جسمی، بلکه بر سلامت روان ما نیز تأثیر می گذارد. این امر مبلمان را به عنصری ضروری برای ایجاد یک خانه و سبک زندگی سالم تبدیل می کند. با انتخاب آگهانه اثاثیه، می‌توانیم فضای زندگی خود را به مکانی امن و سلامت تبدیل کنیم. 

بیشتر بخوانید : نحوه چیدمان مبل در پذیرایی مستطیل شکل و مربع

ارگونومی مبلمان  

ارگونومی مناسب در مورد مبلمان برای جلوگیری از ناراحتی های کوتاه مدت یا مشکلات سلامتی طولانی مدت بسیار مهم است. این امر مخصوصاً برای مبلمان اداری مانند صندلی و میز که افراد مدت زمان طولانی را روی آن مینشینند بسیار مهم است.
تنظیم میز و صندلی های ارگونومیک به درستی و متناسب با نیازهای بدن شما می تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد. داشتن ارتفاع و تنظیمات مناسب برای صندلی به شما این امکان را می دهد که با وضعیت مناسب بنشینید. در صورت نشستن صحیح از وارد شدن فشار  بر روی پشت، گردن، شانه‌ها و مچ‌های شما جلوگیری می‌کند. ارتفاع مناسب مانیتور به جلوگیری از کشیدگی گردن کمک می کند. داشتن یک چیدمان درست برای میز، از فشار و آسیبی که میتواند به مرور زمان به کمر و شانه ها وارد کند، جلوگیری می کند.
بی حرکت نشستن برای مدت طولانی می تواند بر بدن تاثیر بگذارد. اما صندلی های ارگونومیک به افراد این امکان را می دهد که موقعیت خود را به صورت دوره ای تنظیم کنند و راحتی و تمرکز خود را حفظ کنند. ویژگی هایی مانند تکیه گاه کمر، پارچه قابل تنفس، دسته های قابل تنظیم و عمق صندلی، همگی حرکت سالم را امکان پذیر می کنند. 
ارگونومی ضعیف معمولا منجر به دردهای عضلانی در مچ دست، گردن، شانه ها و پشت می شود. وضعیت بد می تواند اعصاب را فشرده کند و منجر به گزگز یا بی حسی در بازوها و دست ها شود. هنگامی که موقعیت مانیتور نادرست است، خستگی چشم و سردرد نیز شایع است. موارد شدید درمان نشده می تواند منجر به شرایطی مانند سندرم تونل کارپال یا کمردرد مزمن شود. اما تناسب و تنظیم صندلی های اداری با نیازهای فرد می تواند از بسیاری از این مسائل ارگونومیک جلوگیری کند.

صندلی های ارگونومیک

کیفیت هوای داخل ساختمان

کیفیت هوای داخل خانه می تواند به طور قابل توجهی تحت تاثیر مبلمان باشد. برخی از مبلمان با موادی ساخته می شوند که ترکیبات آلی فرار (VOCs) را از طریق فرآیندی به نام خارج کردن گاز آزاد می کنند. این مواد شیمیایی در صورت وجود غلظت زیاد در محیط داخلی می توانند برای سلامتی مضر باشند.
هنگام خرید مبلمان، به دنبال محصولاتی باشید که با مواد کم VOC یا VOC صفر ساخته شده اند. پارچه ،چوب ، فلز، شیشه و الیاف طبیعی عموماً انتشار کمی دارند. از سوی دیگر، چوب های فرآوری شده، لمینیت، بالشتک های مصنوعی و پارچه های مقاوم در برابر لکه دارای سطوح VOC بالاتری هستند.

گواهینامه هایی مانند Greenguard یا SCS Indoor Advantage Gold را بررسی کنید که نشان می دهد مبلمان با استانداردهای کیفیت هوای داخلی مطابقت دارد یا خیر. همچنین پنجره ها را به طور مرتب باز کنید و از فن های خروجی برای تهویه فضای داخلی استفاده کنید. جریان هوای مناسب تجمع VOC را رقیق می کند و این مواد شیمیایی را از هوایی که تنفس می کنید حذف می کند.
با انتخاب دقیق مواد و تهویه مناسب، می توان بدون تأثیر منفی بر کیفیت هوای داخل مبلمان را در منزلیا محل کار خود قرار داد. 

آلرژی

برخی از مواد و اثاثیه مبلمان ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در برخی افراد شود. دو عامل رایج آلرژی مربوط به مبلمان، کنه های گرد و غبار و خود مواد هستند.

گرد و غبار

کنه‌های گرد و غبار حشرات میکروسکوپی هستند که در پارچه زندگی می‌کنند و روی سلول‌های پوست انسان که روی روکش مبلمان مانند نیمکت، صندلی و تشک ریخته می‌شوند رشد می‌کنند. مدفوع و بدن در حال پوسیدگی آنها می تواند باعث واکنش های آلرژیک و آسم در افراد حساس شود. راه های کاهش گرد و غبار روی مبلمان عبارتند از:
- برای از بین بردن مواد حساسیت زا، پارچه ها را به طور مرتب جاروبرقی و بخارشور بکشید. 
- استفاده از روکش روی تشک، بالش و مبلمان روکش شده
- شستشوی مکرر ملافه در آب داغ بالای 130 درجه فارنهایت برای از بین بردن کنه ها
- استفاده از کنه کش ها، درمان های شیمیایی خاص که کنه ها را از بین می برند. 

محصولات ما : میز ناهارخوری

آلرژی به مواد

برخی از افراد ممکن است به مواد طبیعی مورد استفاده در مبلمان مانند چوب، پشم، لاتکس و چرم حساسیت داشته باشند. واکنش افراد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. کسانی که آلرژی های شناخته شده دارند باید از تماس طولانی مدت با مواد مشکل ساز خودداری کنند. استفاده از پارچه های ضد حساسیت و کوسن ها می تواند به کاهش حساسیت آن ها کمک کند.
انتخاب چوب، چرم و پارچه‌هایی که احتمال حساسیت کمتری دارند نیز ممکن است کمک کند. مشاوره با یک متخصص پزشکی در مورد آزمایش آلرژی و ایمونوتراپی می تواند بهترین گزینه ها را برای افراد حساس باشد. حفظ کیفیت هوای داخلی و تهویه مناسب نیز می تواند تجمع عوامل آلرژیک را به حداقل برساند.

صدمات

مبلمانی که بد ساخته یا طراحی شده باشد می تواند منجر به آسیب در خانه شود. اثاثیه ناپایدار مانند کمد، قفسه کتاب و میز تلویزیون اگر به درستی به دیوار چسبانده نشوند به راحتی می توانند واژگون شوند. این امر هر ساله باعث صدمات هزاران نفر می شود، به ویژه برای کودکانی که ممکن است سعی کنند از مبلمان بالا بروند. کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی ایالات متحده تخمین می زند که هر 24 دقیقه یک کودک بر اثر سقوط مبلمان، لوازم خانگی یا تلویزیون آسیب می بیند.
مبلمان با گوشه ها و لبه های تیز نیز خطراتی را ایجاد می کند. میزهای عسلی با گوشه های تیز به دلیل ایجاد کبودی و بریدگی نیز  بدنام هستند، به خصوص زمانی که در مکان های  پرتردد قرار دارند. 
هنگام انتخاب مبلمان، ایمنی باید در اولویت قرار گیرد. ساختار محکم و بدون اتصالات شل یا پاهای لرزان را انتخاب کنید. از خرید مبلمان با گوشه ها و لبه های تیز خودداری کنید. 

خواب

خواب باکیفیت هم برای سلامت جسمی و هم برای سلامت روان بسیار مهم است. مبلمان اتاق خواب  و تختخواب ما می تواند تاثیر قابل توجهی بر میزان و کیفیت خواب ما داشته باشد.

تخت خواب ارگونومیک

کیفیت تشک و تراز ستون فقرات

انتخاب تشکی که به درستی از هم ترازی طبیعی بدن شما پشتیبانی کند، مهم است. اگر تشک بیش از حد نرم باشد، می تواند باعث ایجاد کمردرد و ناراحتی شود، زیرا به ستون فقرات اجازه می دهد تا به طور غیر طبیعی خمیده شوند. تشک های سفت که با خطوط بدن مطابقت دارند و ستون فقرات را صاف نگه می دارند ایده آل هستند. تشک های مموری فوم و لاتکس اغلب عالی هستند.

 اندازه تخت و کیفیت خواب

اندازه تخت شما بر کیفیت خواب تاثیر می گذارد. زوج‌ها اغلب تخت‌های بزرگ‌تر مانند تخت‌خواب‌های کوئین یا کینگ را ترجیح می‌دهند. این به هر کدام اجازه می‌دهد فضای شخصی مناسبی داشته باشند و بدون ایجاد مزاحمت در خواب طرف مقابل، موقعیت خود را تغییر دهند. 

نورپردازی برای خواب بهتر

قرار گرفتن در معرض نور آبی صفحه نمایش قبل از خواب خوابیدن را سخت تر می کند. نور گرمی کم نور شود بهتر است. این به مغز شما اجازه می دهد ملاتونین تولید کند و به حالت خواب تبدیل شود. کشیدن پرده  و مسدود کردن منابع نور خارجی به خواب شما کمک می کند. 
 

زیبایی را به منزل خود بیاورید!

برای مشاوره در مورد محصولات ماندگار و دکوراسیون
آن در منزل خود، با ما تماس بگیرید

مشاوره و خرید از ماندگار

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید

خوشحال میشویم نظراتان را با ما به اشتراک بزارید